Med hjælpepakken giver staten et ekstra tilskud pr. elev på 1.000 kr. om ugen fra 1. april og – i første omgang - én måned frem, dvs. til udgangen af april. Efter hjælpepakken blev vedtaget, er lukkeperioden blevet forlænget til medio maj, og vi er i dialog med politikerne om at få forlænget perioden, så forældrene også vil blive kompenseret for de manglende skoleuger i maj måned.

Konkret vil de 1.000 kr., som forældrene kompenseres med, blive trukket fra forældrenes egenbetaling. Efterskoleforeningen anbefaler desuden, at skolens eget nedslag for kost og forbrug på 350 kr. om ugen fortsætter i det omfang, forældrene stadig har positiv egenbetaling tilbage efter fradrag af statslig elevstøtte og coronakompensation i lukkeugerne.

De præcise retningslinjer for, hvordan pengene vil blive udbetalt til skolerne, er endnu ikke på plads, men vi regner med, at der kommer en udmelding meget snart. På baggrund af vores dialog med ministeriet er forventningen, at alle skoler via en ledelsespåtegnet blanket skal anmode ministeriet om midlerne. Elever, der er kommunebetalte, vil ikke skulle indgå, da der alene er tale om kompensation fra staten til forældrene.

Da skolerne har forskellige betalingsprocedurer, opfordrer vi til, at forældrene fortsat betaler de udmeldte rater som hidtil for senere at modtage kompensation, når skolerne kender periodens længde og vilkårene for tilbagebetaling. Vi ved, at nogle skoler allerede har opkrævet sidste rate og derfor først vil kunne afregne kompensation i forbindelse med slutafregning af depositum mv.

Vi er opmærksomme på, at det for mange skoler vil betyde, at forældrene skal have penge tilbage fra skolen, hvilket vil kræve at forældrene indsender kontooplysninger, hvis de ikke allerede har gjort det. Det er dog ikke muligt at få lavet den endelige beregning her og nu, og derfor må I forberede jer på, at der bliver lidt ekstra arbejde med at kompensere forældrene. Foreningen vil i den forbindelse gerne hjælpe med at finde enkle løsninger på dette. Alternativt kan man, hvis man har likviditet til det, overveje at udskyde opkrævningen af den sidste rate en måned”, så der kan modregnes i den.

Foreningen anbefaler også, at skolerne åbent tilbyder hjælp til forældre, der pga. coronakrisen er kommet i økonomiske vanskeligheder. Det kan f.eks. være ved hjælp af ubrugte supplerende elevstøttemidler, rabatordning eller ved udsættelse af betaling af sidste rate. I den forbindelse skal vi minde om, at kravet om mindste ugentlige egenbetaling er sat ud af kraft i 2020.

De elementer, der indgår i hjælpepakken omkring økonomisk kompensation for udmeldinger frem mod sommerferien samt ved elevnedgang næste skoleår, er også ved at blive fastlagt, men førsteprioritet er forældrekompensationen, som er mest aktuel her og nu.

Følg med her.