Her er Efterskolernes program på Folkemødet 2024.

Debat: Hvordan finder vi nye veje til bedre trivsel blandt unge?

Torsdag den 13. juni kl. 15.15-16.00 på Folkemødets Fællesscene, A4

Mange børn og unge har det svært. Det har undersøgelse efter undersøgelse slået fast.
Men hvordan vender vi mistrivsel til trivsel, så flere unge kan opleve ungdomslivet som en legeplads for identitet og personlig og social udvikling frem for som en kamp? Og hvad kan vi gøre for at hjælpe unge til bedre trivsel? Det forsøger et debatpanel at finde konkrete svar på.

Journalist og tv-vært fra TV 2 Troels Mylenberg er ordstyrer, og panelet tæller stærke stemmer som generalsekretær i Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen, direktør i GirlTalk og formand for Frivilligrådet, Anna Bjerre, Liv Mølholt Larsen, efterskoleelev fra Himmerlands Ungdomsskole og Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne.

Blandt publikum vil være en række efterskolelever, som vil blande sig i debatten undervejs.

Panelet slutter debatten af med at overrække nogle konkrete anbefalinger til Karin Ingemann, der er medlem af Trivselskommissionen, som har til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan vi sikrer bedre trivsel og livsmod hos børn og unge.

Verdensmålsløvernes Hule

Torsdag den 13. juni kl. 11.00-12.15 og fredag den 14. juni kl. 10.45-12.15 på Ungdomshøjen, A3

I Verdensmålsløvernes Hule mødes skarpe og visionære efterskoleelever for at pitche og skabe idéer, der kan forme fremtiden. Over to dage arbejder efterskoleelever med projektidéer, der alle har rødder i FN's Verdensmål, og eleverne bruger tiden på Folkemødet til at opsøge mennesker og organisationer, som kan hjælpe dem med at kvalificere og videreudvikle deres idéer.

Opstart er torsdag den 13. juni kl. 11.00. Her pitcher elever fra Askov Efterskole, Osted Efterskole og Faxehus Efterskole deres idéer til verdensmålsløverne – et panel af passionerede eksperter og ledere, som giver konstruktiv feedback og idéer til, hvordan eleverne kan forbedre idéerne til deres finalepitch. Afslutning og prisuddeling fredag den 14. juni kl. 10.45.

Årets panel af verdensmålsløver
Mads Kragh, leder og iværksætter
Lisbeth Odgaard Damm, bestyrelsesmedlem i Kvindekompagniet og co-founder i DiverseEksperter.dk
Henrik Thøgersen Thise, programleder for NextLevel, Fonden for Entreprenørskab

Fællessang: Lyden af et efterskoleår

Fredag den 14. juni kl. 13.45-14.30 på Ungdomshøjen, A3

Der er sange, der taler ind i det spirende fællesskab omkring skolestart. Sange, der taler en grå regnvejrsdag op. Sange, der sætter ord på venskaber, der knyttes. Og så er der sange, der får tårerne til at trille på den sidste skoledag. Tilsammen er de lyden af et efterskoleår. Kom og syng dem sammen med en masse efterskolelever, når Efterskolerne inviterer til fællessang fra Efterskolesangbogen på Ungdomshøjen. Efterskolefolk vil lede os igennem en række sange, som handler om ungdom, efterskolebånd og livsmod.

Folkets Journalistpris – unge orker ikke nyheder. Forstå hvorfor!

Lørdag den 15. juni kl. 10.30-11.30 i Højskolernes Telt, B8

Mange unge fravælger sensationspræget og konfrontatorisk debat, der vægter yderpolerne og ofte har et negativt fokus. Vi efterlades med mindre tillid til den offentlige samtale, og måske med en oplevelse af misinformation og i stigende grad med længsel efter at kunne bidrage konstruktivt til debatten eller positivt til samfundets problemstillinger. Vi søger ikke en enkel løsning på, at nogle unge ikke orker nyheder, men vil igennem dialog med unge afsøge hvilke muligheder, der er for at unge kan komme til orde i den offentlige debat.

Arrangører: Friskolerne, Højskolerne og Efterskolerne
Moderator: Jesper Himmelstrup, projektleder, Constructive Institute

Mød efterskoleelever fra hele landet på Ungdomshøjen og i debatter

Her er efterskoleelevernes arrangementer på Ungdomshøjen, A3:

Torsdag den 13. juni
Kl. 16.00: Forumteater om mobilafhængighed, Baunehøj Efterskole
Kl. 16.30: Skal kvinder tvinges i krig? Himmerlands Ungdomsskole – obs: Lilla Dan, H1

Fredag den 14. juni
Kl. 12.15: Kampen om ligestilling, Baunehøj Efterskole
Kl. 12.30: Niko-Teen, Osted Efterskole
Kl. 18.15: Skal man tvinge skoler til at være grønnere? Himmerlands Ungdomsskole

Lørdag den 15. juni
Kl. 10.00: HASHtag legaliser, Osted Efterskole
Kl. 10.20: Er menstruation tabubelagt? Baunehøj Efterskole

Kom også og syng med, når efterskolerne holder morgensang i det store telt på Ungecampen torsdag kl. 9.00, fredag kl. 8.00 og lørdag kl. 9.00.