”Er der nogle ting, dit parti går ind for, som du er imod?” spørger Neo, Tobias og Asger fra Askov Efterskole. Ligesom elever fra mange af landets efterskoler har de i ugens løb stillet spørgsmål til politikere på Instagram under hashtagget #Efterskolestemmer. For en sikkerheds skyld har drengene også taget deres håndskrevne papskilt med ind i foredragssalen på Askov Efterskole denne formiddag, hvor omkring 100 elever fra Askov er samlet for at debattere med de to undervisningsordførere Annette Lind fra Socialdemokratiet og Anni Matthiesen fra Venstre.
Valgkampen er gået ind i sin anden uge, og lige så længe har Efterskoleforeningens kampagne kørt under hashtagget #Efterskolestemmer på Instagram. På det sociale medie popper der hver dag nye spørgsmål fra elever op. I dag, hvor dialogen er flyttet ud i den fysiske verden, er ingen undtagelse. Konstant ryger nye hænder i vejret med ønsker om svar fra politikerne.

Elever: Karakterræset presser os
Neo, Tobias og Asger får ud af Anni Matthiesen fra Venstre, at når det gælder forholdene for børn på Udrejsecenter Sjælsmark, er hun mere enig med Socialdemokratiet end med Venstre. Annette Lind supplerer med, at hun og Anni er venner privat, selvom de er fra hver deres parti. De to er også enige med hinanden og eleverne om, at der skal gøres mere for at løse klimaproblemerne. Men eleverne udfordrer også politikerne: De er frustrerede over uddannelsesloftet og over karakterræset.
”Vi stresser over alle de 12-taller, vi tror, vi skal have,” siger Vilhelm. Asta supplerer: ”Vi er mega bange for at vælge forkert uddannelse, for så er vi fucked!”
Anni Matthiesen lover, at hun vil se på uddannelsesloftet og mener, at politikerne skal hjælpe med at tage presset af de unge.
”Vi skal hjælpe unge med, at det er okay ikke at være perfekt døgnet rundt.”
Flere kommer også med konkrete forslag til politikerne. En af dem er Sofie:
”Det med at få en samlet karakter er lidt misvisende. Nogle er måske dygtige til det naturfaglige og ikke så gode til at skrive. Kunne man ikke lave det om, så man fik karakterer i temablokke?” spørger hun.
Annette Lind kvitterer:
”Det er et sympatisk forslag. Hvis du selv har fundet på det, er det virkelig godt tænkt.”
Da den officielle debat er forbi i Askov, står en håndfuld elever i kø for at tale med politikerne. Annette Lind foreslår Sofie, at de fortsætter deres snak på Messenger. Et øjeblik tøver Sofie og spørger så: ”Altså, du vil gerne høre, hvad jeg mener om karakterer og mine forslag?” Annette Lind svarer: ”Ja, meget gerne!”

Faktaboks:
Bland jer i debatten!
Det er tid til, at de unge taler, og politikerne lytter. Elever fra alle landets efterskoler er velkomne til at gå ind på Instagram og stille spørgsmål til politikerne under hashtagget #Efterskolestemmer. Følg også gerne #Efterskolestemmer og like de mange gode opslag. I og eleverne kan hente skilte her.