
19. februar 2025
10. klasse på efterskoler består
Det bliver også muligt at gå i 10. klasse på efterskole efter 2030, og flere vil kunne få tilskud til opholdet. Det glæder Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, sig over i en kommentar til regeringens nye ungdomsuddannelsesreform.

20. januar 2025
Nye skærmregler har styrket fællesskabet på efterskole
På Haslev Idrætsefterskole har nye skærmregler styrket fællesskabet og nærværet blandt eleverne. Lærer William Kvist efterlyser et samarbejde på tværs af efterskoler om at skabe sunde skærmvaner for unge.

16. januar 2025
2025 – lad det vende sig blidt
Formand Torben Vind Rasmussen ønsker godt nytår i et 2025 med udsigt til forandringer både herhjemme og i verden.

18. december 2024
Nyt legat hjælper flere unge på efterskole
Efterskoleforeningen modtager de kommende tre skoleår fem mio. kr. årligt fra Alm. Brand Foreningen 1792. Pengene skal sikre, at omkring 450 unge fra familier med lave indkomster kan komme på efterskole.

18. december 2024
2 efterskoleledere: Vi skal lære eleverne at leve bæredygtigt
En bæredygtig indsats gavner både efterskolen og eleverne, mener to forstandere. Det er vigtigt, at efterskoler tager medansvar for den grønne omstilling.

18. december 2024
10 veje til at gøre efterskolen mere bæredygtig
Projektkoordinator for bæredygtighedsudvalget i Efterskolerne, Michael Thagaard, giver konkrete bud på, hvordan bæredygtighed kan blive en integreret del af efterskolens hverdag og undervisning.

17. december 2024
Ny forstander vil skabe en efterskole for unge fra alle samfundslag
Maja Elvang mener, at hendes vigtigste opgave som ny leder er at lytte til skolens medarbejdere og elever. Som forstander på Gunslevholm Idrætsefterskole vil hun desuden arbejde for mere inklusion og en større diversitet i skolens elevgruppe.

16. december 2024
Debat: Drop mobilen og få et endnu bedre efterskoleår
Selvom det kan være svært i starten, så få eleverne til at lægge mobilen væk, så får de et meget bedre efterskoleår. Sådan lyder opfordringen til landets efterskoler fra tidligere efterskoleelev Anna Christensen.

16. december 2024
Debat: Vi skal turde sætte kroppen mere i spil, ikke mindre!
Hvis mandlige undervisere kan blive i tvivl om, om de kan tillade sig at kramme elever, forstår forstander på Københavns Idrætsefterskole Mathias Berg det godt. Han kender selv til tvivlen. I dette debatindlæg kommer han ikke desto mindre med et glødende forsvar for berøring som pædagogisk ’redskab’.

11. december 2024
Hvad ønsker du dig til jul i år?
På formandens ønskeliste står der, at regeringen i 2025 vil skabe gode uddannelsesvilkår for alle vores unge.

10. december 2024
Fællessang styrker fællesskabet på efterskoler
Fællessang gør eleverne glade og trygge og styrker fællesskabet. Derfor er fællessang en vigtig del af at gå på efterskole, mener to forstandere.

10. december 2024
4 gode grunde til at synge sammen
Selvom fællessang har det godt på landets efterskoler, viser en ny undersøgelse tegn på, at fællessangen ikke trives overalt. Efterskoleforstander, sangskriver og forfatter Per Krøis Kjærsgaard deler fire gode grunde til at synge fællessang fra sin nye bog 'Være én, men én iblandt'.

11. november 2024
En (efterskole)vej til alle
Et nyt samarbejde med netværket 'En vej til alle' skal være med til at sikre, at flere unge fra økonomisk trængte familier kan komme på efterskole, skriver Torben Vind Rasmussen i formandsbrevet.

04. november 2024
Tidligere elever hjælper nye elever ind i efterskolelivet
Tidligere efterskoleelever har en indgang til nye elever, som de voksne ikke har. Sådan lyder erfaringerne fra efterskoler, hvor erfarne efterskoleelever arbejder frivilligt som ungementorer.

04. november 2024
Bliv klogere på elevernes digitale verden
Det digitale rum eksisterer parallelt med efterskolernes andre rum og påvirker elevernes fællesskaber, relationer og omgangsformer, ofte uden at de voksne har nogen indflydelse på det. To efterskolelærere har undersøgt elevernes digitale verden – og inviteret sig selv ind i den.