10. klasse på efterskoler består. Foto: Trine Bukh

19. februar 2025

10. klasse på efterskoler består

Det bliver også muligt at gå i 10. klasse på efterskole efter 2030, og flere vil kunne få tilskud til opholdet. Det glæder Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, sig over i en kommentar til regeringens nye ungdomsuddannelsesreform.

Foto: Trine Bukh

20. januar 2025

Nye skærmregler har styrket fællesskabet på efterskole

På Haslev Idrætsefterskole har nye skærmregler styrket fællesskabet og nærværet blandt eleverne. Lærer William Kvist efterlyser et samarbejde på tværs af efterskoler om at skabe sunde skærmvaner for unge.

Torben Vind Rasmussen. Foto: Trine Bukh

16. januar 2025

2025 – lad det vende sig blidt

Formand Torben Vind Rasmussen ønsker godt nytår i et 2025 med udsigt til forandringer både herhjemme og i verden.

Foto: Trine Bukh

18. december 2024

Nyt legat hjælper flere unge på efterskole

Efterskoleforeningen modtager de kommende tre skoleår fem mio. kr. årligt fra Alm. Brand Foreningen 1792. Pengene skal sikre, at omkring 450 unge fra familier med lave indkomster kan komme på efterskole.

Bæredygtighed på efterskoler. Foto: Tor Birk Trads

18. december 2024

2 efterskoleledere: Vi skal lære eleverne at leve bæredygtigt

En bæredygtig indsats gavner både efterskolen og eleverne, mener to forstandere. Det er vigtigt, at efterskoler tager medansvar for den grønne omstilling.

Bæredygtighed på efterskoler. Foto: Tor Birk Trads

18. december 2024

10 veje til at gøre efterskolen mere bæredygtig

Projektkoordinator for bæredygtighedsudvalget i Efterskolerne, Michael Thagaard, giver konkrete bud på, hvordan bæredygtighed kan blive en integreret del af efterskolens hverdag og undervisning.

Foto: Trine Bukh

17. december 2024

Ny forstander vil skabe en efterskole for unge fra alle samfundslag

Maja Elvang mener, at hendes vigtigste opgave som ny leder er at lytte til skolens medarbejdere og elever. Som forstander på Gunslevholm Idrætsefterskole vil hun desuden arbejde for mere inklusion og en større diversitet i skolens elevgruppe.

Privatfoto

16. december 2024

Debat: Drop mobilen og få et endnu bedre efterskoleår

Selvom det kan være svært i starten, så få eleverne til at lægge mobilen væk, så får de et meget bedre efterskoleår. Sådan lyder opfordringen til landets efterskoler fra tidligere efterskoleelev Anna Christensen.

Privatfoto

16. december 2024

Debat: Vi skal turde sætte kroppen mere i spil, ikke mindre!

Hvis mandlige undervisere kan blive i tvivl om, om de kan tillade sig at kramme elever, forstår forstander på Københavns Idrætsefterskole Mathias Berg det godt. Han kender selv til tvivlen. I dette debatindlæg kommer han ikke desto mindre med et glødende forsvar for berøring som pædagogisk ’redskab’.

Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen. Foto: Trine Bukh

11. december 2024

Hvad ønsker du dig til jul i år?

På formandens ønskeliste står der, at regeringen i 2025 vil skabe gode uddannelsesvilkår for alle vores unge.

Foto: Maria Tuxen Hedegaard

10. december 2024

Fællessang styrker fællesskabet på efterskoler

Fællessang gør eleverne glade og trygge og styrker fællesskabet. Derfor er fællessang en vigtig del af at gå på efterskole, mener to forstandere.

Maria Tuxen Hedegaard

10. december 2024

4 gode grunde til at synge sammen

Selvom fællessang har det godt på landets efterskoler, viser en ny undersøgelse tegn på, at fællessangen ikke trives overalt. Efterskoleforstander, sangskriver og forfatter Per Krøis Kjærsgaard deler fire gode grunde til at synge fællessang fra sin nye bog 'Være én, men én iblandt'.

Videre med 10. Foto: Trine Bukh

11. november 2024

En (efterskole)vej til alle

Et nyt samarbejde med netværket 'En vej til alle' skal være med til at sikre, at flere unge fra økonomisk trængte familier kan komme på efterskole, skriver Torben Vind Rasmussen i formandsbrevet.

Foto: Tor Birk Trads

04. november 2024

Tidligere elever hjælper nye elever ind i efterskolelivet

Tidligere efterskoleelever har en indgang til nye elever, som de voksne ikke har. Sådan lyder erfaringerne fra efterskoler, hvor erfarne efterskoleelever arbejder frivilligt som ungementorer.

Foto: Trine Bukh

04. november 2024

Bliv klogere på elevernes digitale verden

Det digitale rum eksisterer parallelt med efterskolernes andre rum og påvirker elevernes fællesskaber, relationer og omgangsformer, ofte uden at de voksne har nogen indflydelse på det. To efterskolelærere har undersøgt elevernes digitale verden – og inviteret sig selv ind i den.