Af Louise Wethke Buch

”Øv, vi havde lige sådan en god snak.”

Dén bemærkning bed lærer William Kvist mærke i på vej ud af springsalen en aften på Haslev Idrætsefterskole. Kommentaren kom fra en elev, efter William Kvist og en gruppe piger havde siddet og snakket i springgraven. Endnu et par piger var stødt til, hvor en af dem havde taget sin telefon frem. I dét øjeblik døde samtalen. En efter en var de andre også begyndt at tage deres telefoner op af lommerne, og alles blikke var nu rettet mod skærmene.

Sidste skoleår vendte William Kvist tilbage til Haslev Idrætsefterskole som lærer og fodboldtræner 22 år efter, han selv havde været elev på skolen. Det blev hurtigt tydeligt for ham, at skærmene i de mellemliggende år er blevet så stor en del af efterskolelivet, at det i hans øjne går ud over fællesskabet, nærværet og elevernes generelle trivsel.

”Det er ikke det efterskoleliv, jeg husker. Jeg husker, at jeg på efterskolen faktisk havde dybe samtaler med nogle mennesker, som jeg normalt ikke ville have snakket så meget med,” siger han.

I mellemtiden har William Kvist været professionel fodboldspiller, bl.a. på det danske herrelandshold og i FCK.

I løbet af sin fodboldkarriere var han især optaget af, hvordan man skabte den bedste energi på holdet, og han bed særligt mærke i, hvordan telefoner og sociale medier grundlæggende forandrede fællesskabet.

”Når vi havde spillet en kamp, var det første, vi plejede at gøre, at kigge hinanden i øjnene og sige: ’Hey, fed tackling!’ eller: ’Det her skal vi lige gøre bedre’. Pludselig var det vigtigste at finde ud af, hvor mange der havde liket ens billede, eller hvad der var blevet skrevet om en på sociale medier. Jeg kan huske, jeg tænkte: ’Wauw, de skærme ødelagde godt nok det nærvær og den intensitet, der plejede at være i omklædningsrummet efter en fodboldkamp,” siger han.

"Vi er nødt til at gå sammen om at gøre op med noget, der suger nærværet, energien, glæden og livsmodet ud af vores unge"

– William Kvist, lærer på Haslev Idrætsefterskole

Mere liv på skolen
Da William Kvist sidste skoleår blev lærer på Haslev Idrætsefterskole, var han med til at sætte gang i en diskussion på lærerværelset om skærmregler og unges fysiologiske behov for mere søvn.

Fra og med dette skoleår har skolen indført nye skærmregler, og skemaet er blevet rykket, så eleverne kan sove 45 minutter længere. De første to uger af skoleåret har eleverne slet ikke adgang til skærme, og siden da har telefonerne skullet blive på værelset i løbet af dagen og afleveres om aftenen, hvor de bliver låst inde over natten.

”Det har skabt en helt vild energi på efterskolen. Der er god tid til at snakke med sin roomie, godnatkrammerne varer lidt længere, og der er ikke nogen, der bare kigger ned i deres telefoner. Der er bare mere liv på skolen nu. Det er helt absurd at tænke på, at vi før gjorde alt for at skabe den bedste efterskole for de unge, men at vi samtidig fejlede i forhold til at give dem de rigtige betingelser for at have energi til at deltage i fællesskabet,” siger William Kvist.
Foto: Trine Bukh

Brætspil er ikke alene hyggeligt, det er også godt til at træne tålmodighed, fordybelse og koncentrationsevne. Foto: Trine Bukh

Foreslår samarbejde på tværs af skoler
På Haslev Idrætsefterskole er de stadig i en proces med at finde den rigtige ramme for skolens fremtidige skærmregler. William Kvist har selv søgt inspiration og gode erfaringer fra andre efterskoler. Det har gjort, at han har kunnet sparre med andre skoler og læne sig op ad deres erfaringer. Derfor undrer han sig over, at man tilsyneladende ikke samarbejder mere på tværs af efterskoler om at præsentere de unge for sunde skærmvaner.

”Vi er nødt til at gå sammen om at gøre op med noget, der suger nærværet, energien, glæden og livsmodet ud af vores unge. Det er jo netop efterskolernes nøgleord. Mange skoler er allerede i gang, men alle bliver på et eller andet tidspunkt nødt til at tage stilling til det her, så hvorfor ikke gå sammen og samle alle vores gode erfaringer? Det her emne er så vigtigt for unges trivsel og sundhed, så vi er simpelthen nødt til at spille hinanden gode,” siger han.

Der er ingen grund til, at hver enkelt skole skal opfinde den dybe tallerken selv, når mange andre skoler har gjort erfaringerne i forvejen, mener William Kvist. Han stiller meget gerne op, hvis andre mener, de kan bruge erfaringerne fra Haslev Idrætsefterskole. Han mener dog, at det ville være ideelt, hvis Efterskoleforeningen satte nogle rammer for, hvordan efterskoler kan løse opgaven i fællesskab. Han foreslår, at der f.eks. bliver samlet tre forskellige modeller for skærmpolitik på efterskoler, så hver skole kan vælge den model, der passer bedst til dem.

”Den helt åbenlyse model ville være, at Efterskoleforeningen var tovholdere og samlede de bedste erfaringer fra skolerne til noget pædagogisk materiale, som alle skoler kunne tilgå, og f.eks. tog det op på en workshop på årsmødet,” siger han.

Ifølge William Kvist er efterskolen det helt oplagte sted til at give unge et år, hvor skærme og de sociale medier bliver sat på pause, og hvor unge får rammerne til at vælge det virkelige fællesskab til.

”Jeg går meget op i, at efterskolen skal være noget andet end det, de er vant til, og jeg synes faktisk, at vi har pligt til det, når vi hvert år har over 32.000 unge på efterskoler. Vi står over for en af vores generations største opgaver: at lære de unge at sætte fællesskabet og nærværet foran teknologien. Vi skal lære de unge, at efterskolen er deres nye sociale medie,” siger han.
Foto: Trine Bukh
"Før var jeg sammen med min telefon – nu er jeg sammen med andre"

– Klara Evaline Puggaard Kirk, går i 10. klasse på Haslev Idrætsefterskole
"Sidste år gik jeg på en efterskole uden skærmregler, og jeg synes seriøst, at det her har skabt et helt andet fællesskab. Det er faktisk helt sindssygt. Vi er bare kommet tættere på hinanden i år, jeg snakker med flere, og vi laver så mange ting sammen om aftenen. Vi er i hallen, i foredragssalen, spiller klaver eller sidder sammen på værelset og snakker. Før var jeg meget sammen med min telefon, nu er jeg sammen med andre. Mange har sagt, at jeg ikke svarer på Snapchat mere, men jeg er bare lidt i en anden verden nu. Og jeg savner det faktisk overhovedet ikke. Jeg bliver ikke længere stresset over at føle, at jeg hele tiden skal svare folk på Snapchat, for nu ved jeg, at jeg kan gå ind på værelset ved siden af, hvor der er en vildt god ven. Det har faktisk også gavnet os i starten på efterskolen ikke at vide, hvor mange følgere vi f.eks. havde hver især, så der ikke har været nogen, der har haft en særlig status fra start. Jeg har lært at have det godt der, hvor jeg er, og at jeg ikke hele tiden behøver følge med i alt."
Foto: Trine Bukh
"Jeg har ikke telefonen at gemme mig bagved"

– Valdemar þorir Siggeirsson, går i 10. klasse på Haslev Idrætsefterskole
"Jeg har tidligere været meget afhængig af min telefon. I en periode skulle jeg se TikTok-videoer hver aften, før jeg kunne sove. Det føltes afslappende, men i virkeligheden var det jo det modsatte. Nu sover jeg bedre på efterskolen, end jeg gør derhjemme, fordi jeg ikke ligger med min telefon om aftenen. Det er nemmere at falde i søvn, og jeg føler mig mere udhvilet. Da jeg startede på efterskole, var det en helt anden måde at være sammen med folk på, fordi jeg ikke havde telefonen at gemme mig bagved. Jeg plejer at bruge min telefon, hvis jeg skal have en pause fra at være social, og i starten syntes jeg, det var svært, at man ikke kunne koble af på værelset. Der var ikke andet at lave end at sove eller være sammen med folk. Jeg blev hurtigt virkelig gode venner med min roomie, og når vi kedede os, gik vi rundt på værelserne og spurgte, hvad folk lavede. Jeg er lidt introvert, så det var en ret fed oplevelse. Jeg kan godt have svært ved at åbne mig op over for andre, men når man er så meget sammen, lærer man det."

Bagom skærmreglerne på Haslev Idrætsefterskole

  • De første to uger på efterskolen er helt skærmfri. Her har eleverne hverken adgang til telefoner eller computere. Derefter skal telefonerne blive på værelset i løbet af dagen. Om aftenen afleverer eleverne deres telefoner til aftensang kl. 21.45, og de bliver udleveret igen efter morgensamlingen.
  • Tidspunktet for morgenmaden er rykket, så eleverne kan sove 45 minutter længere om morgenen. Om aftenen har skolen indført aftensang, hvor de ser hinanden i øjnene og synger sammen, inden de går i seng.
  • I år er første skoleår, hvor Haslev Idrætsefterskole har indført skærmregler, og skolen vil løbende evaluere og justere på reglerne. Skolen overvejer f.eks. også at indføre skærmfri uger efter ferier inspireret af andre efterskoler.

Kilde: William Kvist, lærer på Haslev Idrætsefterskole.