Foto: Trine Bukh

04. november 2024

Bliv klogere på elevernes digitale verden

Det digitale rum eksisterer parallelt med efterskolernes andre rum og påvirker elevernes fællesskaber, relationer og omgangsformer, ofte uden at de voksne har nogen indflydelse på det. To efterskolelærere har undersøgt elevernes digitale verden – og inviteret sig selv ind i den.

Mobiler på efterskolen – foto Trine Bukh

24. januar 2024

Liva, 15 år: "Min mobil er en måde at afskærme mig fra resten af verden på"

Tre elever på Flakkebjerg Efterskole fortæller om deres forhold til mobilen og siger blandt andet, at den kan give en pause i en hverdag fyldt med indtryk.

Mobiler på efterskolen – foto Trine Bukh

24. januar 2024

Faaborgegnens Efterskole forsøger at finde balancen i brugen af mobiler

På Faaborgegnens Efterskole startede eleverne som noget nyt i år med tre mobilfri uger. Nu diskuterer personalegruppen, om skolen skal være helt mobilfri, eller om de skal passe på med at trække voksnes virkelighed ned over de unges brug af mobiler.

Mobiler på efterskolen – foto Trine Bukh

24. januar 2024

Mobilfrihed styrker fællesskabet på Flakkebjerg Efterskole

På Flakkebjerg Efterskole arbejder de med mobilfri uger og inddrager eleverne i at lave retningslinjerne for det digitale rum på skolen. Det giver eleverne en dybere forståelse af mobilens udfordringer og styrker fællesskabet.