Af Katrine Friisberg, redaktion@efterskolerne.dk

Da skoleåret gik i gang i august 2021, var der en vældig debatlyst på Flakkebjerg Efterskole. En flok elever blandede sig med stor iver i diskussioner til fællessamlinger, og når muligheden ellers bød sig, fortæller pædagogisk afdelingsleder på Flakkebjerg Efterskole Tina Jespersen.

”Pludselig efter efterårsferien havde vi en fællestime, hvor der ikke var en eneste, der rakte hånden op og ville sige noget,” fortæller hun.

Der gik lang tid, inden lærerne fandt ud af, hvorfor elevernes stemmer pludselig døde hen: På Snapchat var der nogle elever, som havde latterliggjort, hvad der var blevet sagt i diskussionen om køn i en fællestime.

”Nogle elever holdt igen med at deltage i debatter, da de ikke ville risikere selv at være dem, der blev skrevet om,” fortæller Tina Jespersen.

Historien er ifølge Tina Jespersen et eksempel på, hvordan de rum, der skabes i den digitale verden, griber ind i og påvirker det pædagogiske rum og læringsrummet på en efterskole.

Episoden skete netop, som Tina Jespersen var gået i gang med et udviklingsprojekt sammen med Peter Alkjærsig, som er lærer på Eisbjerghus Internationale Efterskole.

Allerede da Peter Alkjærsig tilbage i 2018 skrev bacheloropgave på læreruddannelsen, undersøgte han, hvordan digitale rum påvirker fysiske rum i skolen. Den interesse blev ikke mindre, efter at han blev efterskolelærer. 

”Det digitale rum er et sted, hvor eleverne opholder sig og danner meninger og forståelser. De selvfølgeligheder, der bliver skabt der, bliver overført til de fysiske rum,” forklarer han.

Peter Alkjærsig og Tina Jespersen fik i skoleårene 2022/23 og 2023/24 via Efterskolerne støtte til deres projekt fra Børne- og Undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingspulje til efterskoler. Målet var at undersøge det digitale rum på efterskoler og formidle den viden og de refleksioner, som kom ud af projektet. Det er det, de nu er klar til.

En vigtig del af projektet har bestået i at følge og interviewe fire efterskoleelever på de to efterskoler, de selv er ansat på, om det digitale rum.

”Da vi afspillede interviewene, tænkte vi først, at det digitale rum da måtte være et forfærdeligt sted at være,” fortæller Tina Jespersen.

Men interviewene viste også, at det digitale rum også kan være sjovt sted at opholde sig. Som en legeplads, hvor eleverne kan prøve forskellige ting og have det sjovt med hinanden.

”Vi fik en større forståelse for elevernes digitale rum, og det lukkede et lille hul i generationskløften,” fortæller Tina Jespersen, der selv er 45 år, mens Peter Alkjærsig er 32 år.

"Hvis man nu opdagede et fysisk rum på efterskolen, hvor kun eleverne opholdt sig, og samværsformerne gav anledning til bekymring, ville man jo heller aldrig bare lukke døren og lade eleverne klare arbejdet. Så ville man arbejde pædagogisk med netop samværet"

– Tina Jespersen, pædagogisk afdelingsleder på Flakkebjerg Efterskole

Som en del af deres undersøgelse besøgte Tina Jespersen og Peter Alkjærsig også en efterskole, der har mere restriktive skærmregler, end der er på de skoler, de selv er ansat på. Her talte de både med elever og lærere om de digitale rum.

Den indsigt, de fik fra de tre forskellige efterskoler, omsatte de til det, de kalder prøvehandlinger. Det vil sige små forsøg, hvor de har forsøgt at engagere sig selv og eleverne i de digitale rum på en ny måde.

Bl.a. har Peter Alkjærsig på hver af sine aftenvagter lånt en af elevernes telefoner for at sige godnat i en snapchat-gruppe til alle eleverne. Det har udviklet sig til en hyggelig tradition, og eleverne kommer nu selv til ham for at få ham til at sige godnat via deres snapchat-profil.

”Det er en nem måde at engagere sig på, som viser eleverne, at man ikke tager afstand. Det har en kraftig signalværdi om, at man tør engagere sig på den måde og har lyst til at være med i deres digitale rum. Og det betyder, at de tør åbne op om de ting, der sker derinde. Det kræver ikke meget at vise, at man gider,” forklarer Peter Alkjærsig.

Både han og Tina Jespersen har oplevet, at eleverne meget gerne vil tale om og til dels lukke op til det digitale rum, når bare de voksne interesserer sig på en nysgerrig og ikke dømmende måde.

På Flakkebjerg Efterskole har Tina Jespersen bl.a. gjort meget ud af at tage digitale medier som f.eks. Instagram og Snapchat op med både medarbejdere og elever. Det er bl.a. blevet et punkt i introdagene, hvordan man sikrer, at alle er med i det digitale fællesskab, og hvordan man taler til og om hinanden – også digitalt – så det ikke sker igen, at en dårlig debatkultur breder sig fra den digitale til den fysiske verden.

"Mange tror, at dannelse sker, når vi skaber et rum, hvor eleverne ikke må have telefonerne, men så overser vi en stor del af de unges verden. Som voksne skal vi selvfølgelig sætte nogle rammer. Men det er vigtigt, at vi sørger for at få nogle andre perspektiver med"

– Peter Alkjærsig, lærer på Eisbjerghus Internationale Efterskole

Vigtigt at vise interesse
Det vigtigste er, at lærere og andet personale begynder at interessere sig for det digitale rum og får lov til at stikke hovedet indenfor, mener Tina Jespersen og Peter Alkjærsig.

”Hvis man nu opdagede et fysisk rum på efterskolen, hvor kun eleverne opholdt sig, og samværsformerne gav anledning til bekymring, ville man jo heller aldrig bare lukke døren og lade eleverne klare arbejdet. Så ville man arbejde pædagogisk med netop samværet,” påpeger Tina Jespersen.

For Tina Jespersen og Peter Alkjærsig er det vigtigt, at efterskolerne ikke alene laver regler og taler om retningslinjer, når det kommer til skærme og digitale medier.

”Mange tror, at dannelse sker, når vi skaber et rum, hvor eleverne ikke må have telefonerne, men så overser vi en stor del af de unges verden. Som voksne skal vi selvfølgelig sætte nogle rammer. Men det er vigtigt, at vi sørger for at få nogle andre perspektiver med. Vi skal give eleverne nogle tanker og refleksioner om digitale medier. Det er demokratisk dannelse, mener Peter Alkjærsig.

Ved at arbejde og lege med digitale rum sammen med eleverne vil efterskolerne i højere grad have efterskolernes overordnede formål med.

”Vi skal få arbejdet med digitale rum til at spille sammen med hovedsigtet. Der skal være rammer, og der skal være en voksen til stede i de rum. Vi skal være på forkant og turde tage samtalen,” lyder opfordringen fra Tina Jespersen.


Bagom udviklingsprojektet

  • Pædagogisk afdelingsleder på Flakkebjerg Efterskole Tina Jespersen og lærer på Eisbjerghus Internationale Efterskole Peter Alkjærsig har ved siden af deres job i skoleårene 2022/23 og 2023/24 gennemført projektet ’Det digitale rum på efterskolen’
  • Formålet med projektet har været firedelt: 1. At kortlægge elevernes praksisser i det digitale rum i samarbejde med eleverne. 2. At give det pædagogiske personale på efterskoler en dyb forståelse af det digitale rum. 3. At sætte det digitale rum og samvær i relation til efterskolernes hovedsigte om folkelig oplysning, livsoplysning og demokratisk dannelse. 4. En vejledning til, hvordan man konkret kan gå ind og arbejde med rummet i samspil med eleverne.
  • Formidlingsdelen indeholder en podcast og en del materiale, bl.a. en spørgeguide til interview med elever. Find materialet her og podcast her
  • Projektet er støttet med midler fra Børne- og Undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingspulje til efterskoler, som administreres af Efterskolerne. Læs mere om puljen her

9 idéer til at gå nysgerrigt til elevernes digitale rum
Få medieforsker Stine Liv Johansen og efterskolelærerne Peter Alkjærsig og Tina Jespersens ni forslag til, hvordan du med en legende og eksperimenterende tilgang kan få adgang til og blive klogere på elevernes digitale rum.

1. Spørg eleverne til deres oplevelser
De fleste unge vil gerne tale med voksne, som de stoler på, om deres digitale liv. Spørg åbent og nysgerrigt til elevernes oplevelser i det digitale rum. Som en del af Tina Jespersen og Peter Alkjærsigs udviklingsprojekt har de udviklet en interviewguide, som du kan bruge som inspiration. Find den på side 20 i materialet på på bit.ly/detdigitalerum

2. Stik hovedet ind i de unges digitale rum
Peter Alkjærsig har haft god respons på at sende en godnatbesked til eleverne via snapchat på en af elevernes mobiltelefoner, når han har aftenvagt. Det er en let og sjov måde at vise interesse for elevernes digitale fællesskab, og det åbner op for, at eleverne i højere grad kan dele, hvad der foregår i de digitale rum. I dag kommer eleverne selv til ham for at få ham til at sige godnat via deres snapchat-profil.

3. Udvikl frivillige udfordringer
Når du har en god dialog med eleverne om digitale medier, kan du sammen med nogle kolleger udvikle nogle udfordringer, som eleverne kan deltage i. Det kan handle om at reducere den tid, eleverne bruger på digitale medier. I kan også finde nogle gamle telefoner, som stort set ikke kan bruges til andet end at ringe og skrive beskeder på, som I kan udfordre de unge til at bruge i en periode. Det vigtigste i forhold til udfordringerne er dels, at de er frivillige, så eleverne ikke føler, at de voksne propper nye regler ned over dem. Dels at tale med eleverne om forsøget og grunden til, at I gør det, så eleverne reflekterer over brugen af digitale medier.

4. Overfør det digitale til det fysiske
Lav lege eller opgaver, hvor I overfører fænomener fra den digitale verden til den fysiske. Det kan f.eks. være at klæde sig ud som et snapchat-filter eller at fremføre et meme. Det er en anden måde at vise på, at I kender til de unges digitale verden, og at I er nysgerrige på den.

5. Inddrag den digitale verden i undervisningen
Med den nye folkeskolereform bliver teknologiforståelse en del af kravene til flere fag i folkeskolen og dermed også en opgave, efterskolerne skal tage på sig. Emnet rummer uendelige muligheder inden for kritisk tænkning i dansk og samfundsfag, kodning i naturvidenskab, musik og matematik og meget mere. Find inspiration og materiale til undervisning, som inddrager teknologiforståelse, på tekforsøget.dk

6. Klæd eleverne på til demokratisk debat via digitale medier
Det er efterskolernes opgave at danne eleverne til engagerede medborgere med lyst og evne til at være aktive i et demokratisk samfund. Prøv at inddrage de digitale medier i den sammenhæng og gør det helt konkret ved at arbejde med, hvordan man skriver et godt indlæg til sociale medier. Hvis de unge skal klædes på til at tage del i den offentlige debat, skal de også vide, hvordan de bruger de sociale medier i den sammenhæng.

7. Tal om det fantastiske og det problematiske
Hvad er det for eksempel, der er så fedt ved gaming-fællesskaber? Og hvordan kan det være, at de fleste piger melder sig ud af gaming-fællesskaberne? Inddrag eleverne i dialogen om, hvad man kan man gøre ved det og arranger evt. en gaming-café for piger.

8. Tal om de digitale rum i kontaktgruppen
Husk, at det digitale liv har stor indflydelse på de unges trivsel. Derfor kan det være en god idé at tage et punkt om, hvordan det går i det digitale rum, med på møder i kontaktgrupperne.

9. Besøg en skole med andre skærmregler
Det kan give stof til eftertanke og refleksioner at besøge andre efterskoler, som griber skærme og digitale medier an på en helt anden måde, end I gør på jeres skole. Måske kan det inspirere jer til at ændre jeres skærmregler eller til nye aktiviteter, der kombinerer elevernes fysiske og digitale liv – og uanset hvad, kan mødet med en anden skoles skærmregler skærpe jeres egne argumenter over for eleverne om, hvorfor I har de regler, I har på jeres skole.

Denne artikel er et udsnit af et tema i Magasinet Efterskolerne. Læs hele temaet i onlineversionen af magasinet her (s. 10-19)