Af Claus Georg Kjær

Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, mener, at det er meget vigtigt, at flere unge fra økonomisk trængte familier får mulighed for at komme på efterskole, og han håber, at flere organisationer vil være med til at løfte den opgave i fremtiden.

”Efterskolernes legitimitet ligger i, at de unge møder forskelligheder og indgår i et fællesskab med nogen, der er anderledes fra en selv. Det har både en værdi for de unge og efterskolerne, men det har i høj grad også en samfundsværdi,” siger Torben Vind Rasmussen.

Han er meget tilfreds med, at Egmont Fonden støtter op om at løse en opgave, der gør så stor en forskel for nogle familier.

”En Håndsrækning er en ekstrem god hjælp til de familier, der ellers ikke ville kunne finansiere et efterskoleophold. Efterskolernes bestyrelse må i arbejdstøjet for at finde veje til at sikre, at vi også i fremtiden kan hjælpe de familier,” siger Torben Vind Rasmussen.

I alt 155 drenge og 181 piger søgte i år om støtte via Egmont Fondens En Håndsrækning.