Den 1. juli 2024 træder de nye regler om registrering af arbejdstid i kraft. Alle medarbejdere, med undtagelse af selvtilrettelæggere, bliver omfattet af kravet om registrering af arbejdstid.

Reglerne om registrering af arbejdstid er indført for at sikre, at reglerne omkring hviletid, hviledøgn og maksimal ugentlig arbejdstid overholdes. Disse regler ændres ikke med indførelsen af kravet om registrering. Der er dermed alene tale om en indskærpelse af dokumentationskravet for overholdelse af reglerne samt en eventuel sanktion for overtrædelse. Eventuelle allerede eksisterende lokalaftaler, der fraviger princippet om hviletid, er fortsat gyldige, ligesom det fortsat er muligt at indgå nye fravigende lokalaftaler vedrørende dette.

Med de nye regler skal arbejdsgiver indføre et objektivt, pålideligt og tilgængeligt system til registrering af al arbejdstid (herunder forberedelse og hjemmearbejde), som medarbejderen også kan tilgå, og hvor arbejdsgiver kan opbevare data omkring arbejdstiden i 5 år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for medarbejderens ugentlige arbejdstid. Arbejdsgiver skal løbende kontrollere, at medarbejderne registrerer korrekt i systemet.

Beskæftigelsesministeriet har bekræftet, at det ikke er nødvendigt at registrere pauser eller komme-gå-tider, og at der er metodefrihed til valg af registreringssystem, så længe medarbejdernes samlede daglige arbejdstid fremgår af systemet. Det er derfor også muligt at benytte et system, hvor det alene er afvigelser til den planlagte arbejdstid, der skal registreres. Dette vil som udgangspunkt kun være relevant for medarbejdere, der har en nogenlunde fast daglig og ugentlig arbejdstid såsom kontoransatte, køkkenmedarbejdere, pedeller m.fl. og i mindre grad for lærerne, der har svingende skemaer og forberedelsestid mv.

De få, der er undtaget fra kravet om tidsregistrering, kaldes selvtilrettelæggere. For skolernes vedkommende vil der som udgangspunkt alene være tale om, at forstanderen kan undtages fra registreringskravet og kun, hvis en række betingelser er opfyldt. Der er på nuværende tidspunkt fremsat et lovforslag, der skal forenkle denne vurdering, og som forventes godkendt sommeren 2024. Der vil komme en opdateret nyhed herom, når lovforslaget forventeligt vedtages.

Hvis skolerne ikke på nuværende tidspunkt har et system, der kan håndtere de nye krav til tidsregistrering, skal skolerne undersøge, hvilket system de ønsker at oprette eller indkøbe.

Komit udbyder et tidsregistreringssystem gennem ViGGO. Skolerne kan læse mere på Komits hjemmeside.

Der er også andre udbydere af tidsregisterings-systemer, bl.a. Zenbi