Mange skoler har elever, der ikke er bosat inden for landets grænser. Disse elever vil være udfordret af betingelserne for indrejse til Danmark. I tilfælde af at skolerne får tilladelse til at åbne efter 10. maj, må disse elever forvente at skulle i karantæne i to uger efter indrejse til Danmark, før de kan starte på efterskolen. Hvis familierne på denne baggrund vælger at udmelde eleven, er det Efterskoleforeningens holdning, at skolerne skal overveje at droppe skolens afbrydelsesgebyr i lyset af den helt særlige situation omkring karantæne.

Især grønlandske elever vil have store rejseomkostninger i forbindelse med en tilbagevenden til efterskolen, og hvis eleverne samtidig skal i to ugers karantæne efter ankomsten til Danmark, vil familien naturligt overveje, om eleven skal vende tilbage til skolen den sidste tid.