Over hele verden rammes unge af mentale udfordringer og bekymringer om konsekvenserne af klimaforandringer. Sideløbende ser vi en bevægelse af unge, som går sammen om at skabe konkrete løsninger for en lysere fremtid for deres og fremtidige generationer. SOS Børnebyerne arbejder med udsatte unge blandt andet i Kenya, der trods hårde livsvilkår drives af forandringsvilje.

Peter fra Eldoret drømmer om at bygge et særligt drivhus sammen med andre unge, så de kan dyrke grøntsager i uforudsigeligt vejr. På et ungecenter i Mombasa har unge mentorer succes med at hjælpe andre unge med mentale udfordringer gennem samtaler, dans og fællesskab.

Med et nyt gratis læringsforløb ønsker SOS Børnebyerne at skabe indsigt og engagement for globale forhold blandt landets efterskoleelever. Forløbet er udviklet i samskabelse med danske efterskoleelever og unge fra Kenya.

Gennem to korte film ser dine elever, hvordan unge i Kenya oplever og reagerer på udfordringer relateret til mental sundhed og klimaforandringer. Herefter ledes eleverne gennem en solution-sprint, hvor de selv indhenter information, arbejder med refleksionsspørgsmål og sætter fokus på emnerne gennem kreative produkter.

Forløbet kan tilgås gratis via SOS Børnebyernes skolesite til august 2024 - se her