Elever i 8.-10. klasse skal arbejde systematisk med en studievalgsportfolio frem imod deres uddannelsesvalg i 9. eller 10. klasse. Der er nu blevet udviklet materiale, som giver inspiration til, hvordan man kan arbejde med studievalgsportfolio på efterskolerne.

Efterskolernes vejledning er kendetegnet ved, at vejledningsaktiviteterne er en integreret del af skolens hverdag. Vi kalder det integreret vejledning. Her samarbejder lærerne og vejlederne om veldefinerede opgaver, og har således et fælles ansvar for vejledningsprocessen. Eleverne oplever på den måde, at der er en rød tråd i processen, og at de i højere grad bliver aktører i egen vejledningsproces.

I et projekt med titlen: Udvikling af portfolio i efterskolernes vejledning, -finansieret af Undervisningsministeriet og Efterskoleforeningen- er der udviklet materialer, som giver bud på, hvordan ‘denne røde tråd’ kan skabes ved hjælp af en vejlednings- og portfoliometodik, og materialet giver desuden bud på en introduktion om studievalgsportfolio til elever og forældre.

Materialet, som findes som PDF og i hæfteform (uddeles ved Vejlederkonferencen d. 15. og 16. september) inspirerer overordnet til, hvordan I kan understøtte eleverne i deres overgange til og deltagelse i ungdomsuddannelse, arbejde, livet og samfundet, og hvordan en studievalgsportfolio kan blive et stillads i den proces.
Der er blandt andet tre skolers praksiserfaringer i arbejdet med studievalgsportfolio, som man kan lade sig inspirere af, samt en skabelon, som kan bruges i planlægningen af en studievalgsportfolio-proces.

Materialet finder du her.
OBS Materialet uddeles til Vejlederkonferencen 2019