Optagelse.dk har udarbejdet årshjul, som giver et overblik over optagelsesprocessen med tidsfrister og procedurer for grundskolen, herunder efterskoler, som selv står for vejledningen, når en elev i grundskolen skal uddannelsesparathedsvurderes og søge videre til en ungdomsuddannelse eller 10. klasse. Her kan man i et overskueligt skema orientere sig i de forskellige grundskole-institutioners deadlines.

Her findes blandt andet deadlines for indberetning af afsluttende standpunktskarakterer samt personlige og sociale forudsætninger (også kaldet den endelige UPV) i 2020, som er d. 28. maj for 9. og 10. klasses og d. 15. juni for 8. klasses elever.

Se under Se hvad der skal gøres hvornår og igen under Privat-, fri- og efterskoler (ikke KUI-betjent). KUI står for den Kommunale UngeIndsats.

Find alle årshjul her

Se Efterskoleforeningens årshjul i Optagelse.dk-processen, som er udarbejdet i et samarbejde mellem Efterskoleforeningen og Undervisningsministeriet.