Dette er overskriften i en pressemeddelelse fra EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) om en ny undersøgelse. Her har EVA undersøgt de unges valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse fra de unges eget perspektiv.
Rapporten fortæller også, at når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser om fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Som de skriver:

”Der er derfor behov for, at vejledning i højere grad end i dag både giver de unge plads til at udforske, hvem de selv er, og hvilke muligheder, der er i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.”

Fremtidsudsigter præger også de unges valg
Der er også forskel på, hvor langt ud i fremtiden de unge orienterer sig, når de skal træffe et valg.
I rapporten tales der om fire fremtidshorisonter, som træder frem blandt de unge:

• Pausehorisont
  • Ungdomsuddannelseshorisont
  • Videreuddannelseshorisont
  • Jobhorisont

De unge under pausehorisonten er karakteriseret ved, at de ser frem til en pause, inden de begynder på en ungdomsuddannelse. Det er dels dem, der har behov for at få ekstra tid til at beslutte sig for en ungdomsuddannelse, dels dem, der ser frem til at få et år til at udvikle sig fagligt, personligt eller socialt. Derudover kan det være unge, der ønsker at få et år til at forfølge en interesse. Unge med en pausehorisont vælger typisk 10. klasse efter 9. klasse.

Læs om i de andre fremtidshorisonter i rapporten, som også giver politikere og skoler såkaldte opmærksomhedspunkter omkring fremtidens vejledning. Opmærksomhedspunkter, som efterskoler allerede kan nikke genkendende til, da de bliver praktisereret igennem den integrerede vejledning.

Læs hele rapporten (pdf)