Fra dette skoleår skal alle elever i 8. klasse skal have skriftlig besked om vurderingen, og de ikke-uddannelsesparate elever skal yderligere have en begrundelse og en beskrivelse af det videre forløb. I 9. og 10. klasse skal efterskolen giver skriftligt besked til de elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate til deres uddannelsesønske(r), og deres forældre, ligesom de også yderligere skal have en begrundelse og en beskrivelse af det videre forløb.

Eksempler på begrundelser
Undervisningsministeriet er i Vejledning om uddannelsesparathedsvurdering kommet med fire eksempler til inspiration (fra side 9):

1. Vera er vurderet ikke-uddannelsesparat, da hun ikke lever op til karakterkravet. De sociale og personlige forudsætninger lever fuldt ud op til forventningerne, men der mangler en smule for at opfylde de faglige forudsætninger. Hun skal fortsætte sin gode, faglige udvikling.

2. Muhammed er uddannelsesparat i forhold til de sociale og personlige forudsætninger, men opfylder ikke karakterkravet til gymnasiet. Der skal en større faglig indsats til, før han kan blive uddannelsesparat til en gymnasial ungdomsuddannelse.

3. Viktor er på nuværende tidspunkt vurderet ikke-uddannelsesparat til hf i forhold til de faglige/personlige/sociale forudsætninger. Fagligt set er han godt på vej, men der bør arbejdes mere fokuseret med mødestabilitet og samarbejde.

4. Silja er uddannelsesparat med hensyn til de sociale forudsætninger, men opfylder på nuværende tidspunkt ikke de personlige og faglige forudsætninger til eud. Der kan med fordel arbejdes mere målrettet med hendes motivation for uddannelse og læring.

Læs Vejledning om vurdering af personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger

Om uddannelsesparathedsvurderings-processen for efterskoler
Årshjul for efterskolernes arbejde med Optagelse.dk 2019/2020, udarbejdet i et samarbejde mellem Efterskolerne og Undervisningsministeriet.