"Rigtig mange forældre stiller lukkede spørgsmål, når samtalen falder på uddannelse. ”Er det her noget for dig? Hvad vil du være? Er typiske spørgsmål fra velmenende forældre, som kan få de fleste teenagere til at klappe i eller svare handlingslammet - det ved jeg ikke?"

I et samarbejde med vejledere, forskere og andre eksperter er der udviklet et samtalehæfte, hvor der er otte samtaleemner og spørgsmål, som kan sætte dialogen i gang mellem forældre og unge, uden at det opleves som et pres for den unge.

Samtalehæftet giver de unge mod på at afprøve flere interesser - og opmuntrer forældre og unge til at undersøge nogle af de muligheder, som de måske har dømt ude på forhånd. Det er derfor, hæftet har lidt større fokus på erhvervsuddannelserne, fordi det ofte er de uddannelser, de unge (og deres forældre) slet ikke har med i deres overvejelser.

Samtalehæftet kan uddeles til forældrene i vejledningsprocessen og kan med fordel også bruges på forældremøder.

Efterskoler kan rekvirere hæfterne gratis i 2019 ved at kontakte Kira Gilling Hansen fra Ditbarnsfremtid på mail kgh@unord.dk eller tlf. 9133 0136.

Se forældrehæftet og de otte samtaleemner her

Materialet er udviklet i samarbejde med Rie Thomsen, Anders Ladegaard, Rita Buhl, Karina Meinecke, Jamil Mehdi, Karin Topsø Larsen og Kira Gilling Hansen.

OBS. På Vejlederkonferencen blev over 3000 samtalehæfter revet væk, og flere efterskoler bestilte efterfølgende.