Bo Thorup
Forstander på Midtjysk Efterskole
Tidsbestilling skabte nærvær i stedet for kaos
Hvordan oplevede I Efterskolernes Dag?
”Dagen var fantastisk. Intet mindre. Normalt har vi ca. 240 familier på besøg, i år havde vi ca. 360, og vi har fået over dobbelt så mange indmeldelser, end vi plejer. Der var en fantastisk stemning, og vi oplevede, at familierne følte sig godt tilpas og var begejstrede over vores elever.”
Hvorfor tror du, der har været så stor interesse i år?
”Det skyldes helt klart den positive omtale, vores efterskole har for tiden både i form af mund til mund-fortællinger og en kommunikationsstrategi, som nu har båret frugt. Det har virkelig givet noget at få gang i de sociale medier som TikTok og Instagram. Vi gør meget ud af at vise vores værdier på de sociale medier, og jeg tror, de besøgende kan mærke, at det, vi kommunikerer, også er det, de oplever, når de kommer ud på skolen. Og så er der en stigende interesse for efterskoler generelt, fordi der er et socialt efterslæb på den anden side af corona.”
Hvad gjorde I for at skabe den bedste oplevelse?
”Som noget helt nyt havde vi indført tidsbestilling, og det viste sig at være en virkelig god oplevelse. Normalt er det en kaotisk dag, og selvom vi plejer at synes, det er kaos på den gode måde, er det ikke sikkert, det føles sådan som besøgende, hvis dagen er travl og stressende. I år havde vi i stedet 70 familier på besøg i timen de første tre timer, som stille og roligt fulgte det flow, vi havde planlagt. Den første halve time viste eleverne rundt, derefter holdt jeg et foredrag, og efterfølgende var der mulighed for at snakke med lærerne i spisesalen. Den tidsmæssige ramme betød rigtig meget for oplevelsen. Hvis man skal se tre skoler på en dag, kan det være rart, at det er organiseret. Der var større opmærksomhed på familierne, og de havde mere tid til at snakke med vores elever. Vi havde stillet et telt op foran skolen, hvor tidligere elever tog imod de familier, der ikke havde bestilt tid og viste dem rundt, så ingen blev skuffede. Fra 15.30-17 var der åbent hus for alle. Normalt har vi kun fået kontaktinformationer på halvdelen, men i år fik vi alles mailadresser, fordi de havde bestilt tid i forvejen. Det vil vi helt klart gøre igen næste år.”
Var der noget særligt, der blev efterspurgt i år?
”Vi tror på dialogen og samtalen, og det er også den nærhed og tryghed, de søger og efterspørger hos os. Hvis nærheden er til stede, er det nemmere at føle sig tryg. De går meget op i, hvilken stemning der er på skolen, vores linjefag, og om der er små hyggelige miljøer på skolen.
Troels Brandt
Forstander på Karise Efterskole – en specialefterskole for elever med særlige læringsforudsætninger
Praktiske værksteder var en icebreaker
Hvordan oplevede I Efterskolernes Dag?
”Vi var virkelig blown away, og allerede kl. 13.00 væltede det ind med familier. Der var en tredjedel flere besøgende, end der plejer. Vi kan se, at folk generelt er tidligere ude med at søge efterskole i år, så de er sikre på at få en plads – ikke kun til næste år, men til næste år igen eller senere.”
Hvorfor tror du, der har været så stor interesse i år?
”Jeg tror, vi er i en tid, hvor mange af os søger ind i nogle fællesskaber efter en lang periode, hvor vi har savnet dem. Efterskoler har også generelt fået meget opmærksomhed og mediedækning i coronatiden, så det har givet os et godt renommé. Det har også haft betydning, at vi selv har lavet lokal markedsføring og været til stede på en uddannelsesmesse for unge med særlige behov i Roskilde. Vi kan mærke, at word of mouth betyder noget, og at familierne kommer, fordi de kender andre børn, der har gået her. Det betød også noget for dagen, at septembers himmel var helt blå, og dannebrog blafrede smukt i vinden.”
Hvad gjorde I for at skabe den bedste oplevelse?
”Jeg hilste på alle hver især og bød velkommen, og efterfølgende viste eleverne rundt på skolen. De blev præsenteret for vores kreative og praktiske linjefag, så de kunne opleve dem hands on. Der var gang i alle mulige praktiske værksteder rundt omkring på skolen. Nogle elever var i gang med at bygge et plankeværk, bage brød, tegne og male, lave snobrød over bål, dyrke idræt eller spille musik eller esport. Det var en god icebreaker, som brød genertheden, at de kunne træde ind i værkstederne og få tingene i hånden. Samtalen gled meget lettere, når de kunne snakke om det, de lavede, så det ikke handlede om dem selv. Til sidst var der kaffe og kage og mulighed for at snakke med en lærer om indmelding. Vi tog os god tid. Vi var nok ikke den eneste efterskole, de har været på besøg hos, men vi forsøgte at gøre oplevelsen hos os så hyggelig som muligt. Det er helt afgørende, at der er ro og overskud på dagen, fordi mange af de unge, der kommer på besøg hos os, kan være urolige, når de kommer.”
Var der noget særligt, der blev efterspurgt i år?
”Vi oplevede en enorm interesse for vores linjefag og især esport. Det er første år, vi har esport som linjefag, og det er virkelig et spændende fag, som rigtig mange skrev sig op til. Man skal heller ikke undervurdere stemningen, og jeg kunne høre flere sige, at det virkede som et rart sted at være.”
Anne Mette Schubart
Forstander på Thorsgaard Efterskole
Eleverne blev bedre klædt på til rundvisningen
Hvordan oplevede I Efterskolernes Dag?
”Det var helt vildt fedt og befriende at kunne afholde åbent hus igen, for det gav en følelse af, at livet endelig er normalt igen. Der var en eufori blandt personalet, som bare var klar til at give den gas. Vejret var fantastisk i Nordjylland, eleverne syntes, det var sjovt at vise rundt, og folk var glade. Vi har oplevet en større interesse i år. Vi er en lille efterskole, og vi har haft ca. 60 familier på besøg, hvor vi normalt har ca. 45.”
Hvorfor tror du, der har været så stor interesse i år?
”Jeg ville gerne sige, at det er på grund af vores markedsføring, men jeg tror også, flere forældre gerne vil have deres børn på efterskole efter corona. Der rider de fleste efterskoler nok på en lykkelig bølge, fordi historien om efterskoler i den grad er blevet positiv. Det forsømte forår blev til to, og jeg tror, de unge har brug for at komme ud og socialisere sig.”
Hvad gjorde I for at skabe den bedste oplevelse?
”Eleverne viste rundt på skolen, hvor vi havde forskellige værksteder med vores linjefag. Vi havde fået nogle af vores tidligere elever til at fortælle om de forskellige linjer, og hvad efterskolen har betydet for deres ungdomsuddannelser. Der blev bagt pandekager over bål, nogle fortalte om vores projektorienterede 10. klasse, man kunne se vores islandske heste, og nogle spillede esport. På den måde kunne de besøgende få en rigtig oplevelse af, hvad det vil sige at gå her på skolen. I år har vi indført tilmelding, men vi tog også imod dem, der ikke havde meldt sig til. Det gav os en ro at vide, hvor mange der kom, så vi vidste, hvilke linjefag der var størst interesse for, så vi kunne planlægge efter det. Vi har også klædt vores elever bedre på til rundvisningen i år. Vi gav dem først alle informationer på dagen efter morgenmaden, så de ikke glemte det igen. Det virkede rigtig godt. Vi havde printet en rutebeskrivelse og ti hjælpespørgsmål ud til dem, så de havde noget at støtte sig op ad. Det kan godt være stort at skulle vise en hel familie rundt, så det hjalp dem, at de kunne kigge ned på papiret og få idéer til, hvad de kunne fortælle."
Var der noget særligt, der blev efterspurgt i år?
”Vi slår os op på at være en bæredygtig skole, og i år fik vi for første gang spørgsmålet, om der var parfume i vores vaskepulver. Vi blev også spurgt ind til, om vi flyver på studieture. Vi kan virkelig mærke, at vi begynder at få nogle mere kritiske forbrugere, som støtter op om bæredygtighed, og som vil høre, om vi lever op til det, vi siger.”