Hvert år optages der 2-300 grønlandske elever på efterskole i Danmark. En del skoler har prøvet det mange gange, for andre skoler er det nyt med grønlandske elever.

En vigtig samarbejdspartner i arbejdet med de grønlandske elever er De Grønlandske Huse i Danmark. Efterskoleforeningen har i samarbejde med De Grønlandske Huse og Uddannelsesstyrelsen i Grønland udarbejdet en vejledning til det samarbejde. Vejledningen givet et overblik over, hvilke pligter og roller henholdsvis efterskolerne og De Grønlandske Huse har – og ikke mindst, hvordan de samarbejder om de grønlandske unge.

Læs vejledningen her

De fire grønlandske Huse er placeret i de fire største byer og dækker hvert sit geografiske område:

Læs mere om grønlandske elever på efterskole i Danmark på Efterskoleforeningens side.

Der er mere nyttig information om efterskoleophold i Danmark på efterskoleadministrationens hjemmeside under den grønlandske uddannelsesstyrelse.

Det er også muligt at kontakte Efterskoleadministrationen i Uddannelsestyrelsen. De kan kontaktes på efterskole@nanoq.gl eller telefon +299 34 67 55 eller +299 34 67 54.