Skoleåret er i fuld gang. De første fornemmelser af årets elevhold har sikkert sat sig rigtig mange steder. Vi håber, at der nu er overskud til at vende sig mod foreningens arbejde.

I år inviterer vi alle medlemmer med til regionsmøder. På møderne, der afholdes i hver af de syv efterskoleregioner, vil I møde en række repræsentanter fra foreningens bestyrelse.

Regionsmøderne er med til at binde foreningen sammen, og de giver bestyrelsen mulighed for at høre, hvad der rører sig hos jer i efterskolelandskabet, ligesom I kan få en fornemmelse af foreningens arbejde.

I år har bestyrelsen to dagsordener med.

Efterskolernes politiske situation

Vi vil gerne sammen med jer drøfte regeringens planer om en ny ungdomsuddannelse, der igen har sået tvivl om den almene 10. klasses fremtid. For os er budskabet klart: 10. klasse skal udvikles, ikke afvikles.

Vi vil i den forbindelse give en status på foreningens udviklingsprojekt 'Ny 10. klasse', hvor 15 efterskoler er gået sammen om at modernisere 10. klasse.

Rekruttering af nye elever

Ungdomsårgangene falder med omkring 10.000 unge samlet over de næste fem år. Bestyrelsen vil gerne drøfte, hvordan efterskolerne kan øge markedsandele i både 8., 9. og 10. klasse.

Hvad kan vi kan gøre for et erobre nye markedsandele?  Kan vi øge vores synlighed i forhold til 8 og 9. klasse? Hvor er der nye målgrupper, vi endnu ikke har på efterskole?

En vigtig forudsætning for at kunne rekruttere flere nye elever er, at der er klare regler for, hvordan den enkelte elev kan optages på en efterskole. Der er i dag meget forskellige regler for ventelister, indmeldelsesgebyrer m.v. på tværs af landets efterskoler. Hvordan kan vi harmonisere vores retningslinjer for bl.a. indmeldelse og frameldelse, så de bliver mere gennemsigtige for familierne?

Foreningen vil også give en status på foreningens indsats for øget bæredygtighed.

Nedenfor kan I se, hvornår møderne afholdes i de forskellige regioner. Det er gratis at deltage. Tilmelding skal ske via dette link senest en uge før.

Oversigt over regionsmøderne i efteråret 2024

Region Fyn