Bekendtgørelse om deadline for uddannelsesparathedsvurdering, karakterer og optagelsesprøver i 2020 har netop været i lynhøring. Med bekendtgørelsen bliver det nu helt officielt, at sommerens afgangseksamener er aflyst, og at de afsluttende standpunktskarakterer ophøjes til prøvekarakterer i de fag, hvor prøverne er aflyst. Karaktererne for 9. og 10. klasse skal afgives til Karakterdatabasen mellem den 10. og den 15. juni, mens der for 8.-klasseskarakteren er deadline den 25. juni. Afgangsbeviset, der udstedes til sommer, kommer til at gælde som optagelse til ungdomsuddannelserne.

Prøvefri skoler
Prøvefri skoler får mulighed for, at give eleverne standpunktskarakterer til sommer. De afgivne standpunktskarakterer og uddannelsesparathedsvurderingen afgør, om den enkelte elev har retskrav på optagelse i gymnasiet. Elever, der ikke har retskrav på optagelse på baggrund af dette, skal til optagelsesprøve. Børne- og Undervisningsministeriet har sendt brev til de prøvefri skoler om dette den 23. april

Datoer for optagelsesprøver til de gymnasiale uddannelser
Elever fra prøvefri skoler som ikke får standpunktskarakterer, og elever på prøvefri forløb i 10. klasse, der ikke har retskrav på optagelse fra 9. klasse sidste år, kan selv vælge, om de vil gå op til optagelsesprøve den 29. april eller i perioden den 19.-29. juni.

Uddannelsesparathedsvurdering
Det foreslås i bekendtgørelsen, at 8.-klasseseleverne ikke skal have en uddannelsesparathedsvurdering her til sommer. Til gengæld skal de elever, når de begynder i 9. klasse til august, have en vurdering af, om der skal iværksættes en særlig målrettet undervisnings- og vejledningsindsats. Deadline for denne vurdering er den 30. september. Deadline for afgivelse af uddannelsesparathedsvurderingen for 9. og 10. klasse foreslås til senest den 15. juni.

Vi afventer den endelige bekendtgørelse, som skolerne kan finde på www.efterskolerne.dk/corona under punktet Regler.
Ministeriet har også oplyst, at alle skoler får direkte besked, så snart de nye regler er vedtaget.

Efter udkommelse af Administrativt Nyt, er bekendtgørelsen blevet offentliggjort. Vi følger op i næste uge. Læs bekendtgørelsen her.

Læs høringssvaret her.