Som alle nok ved arbejdes der i disse dag politisk for, at vi forhåbentlig snart kan få lov at åbne efterskolerne igen. Mange forældre henvender sig til skolerne – og vil forståeligt nok gerne vide, hvordan foreningen står. Torben Vind Rasmussen har lavet denne hilsen til forældrene, som I er velkomne til at dele med jeres efterskoleforældre.

Husk også at dele information om den statslige forældrekompensation, der er på vej, hvis ikke I allerede har gjort det. Og sørg for at vær aktive i forhold til, hvilke muligheder I tilbyder, hvis enkelte forældre er ekstra hårdt ramt økonomisk pga. coronakrisen.

Torben Vind Rasmussens hilsen:

Kære alle efterskoleforældre

Vi bliver i Efterskoleforeningen i disse dage overvældet af henvendelser fra elever og forældre, der forståelig nok er frustrerede over, at efterskolerne fortsat er lukkede på grund af COVID-19. Mange spørger, hvorfor vi ikke kan sørge for, at skolerne bliver åbnet igen.

Jeg kan love, at vi har gjort alt – og at vi i de kommende uger vil gøre alt, hvad der står i vores magt for skolerne kan genåbne hurtigst muligt.

Vi har i gennem hele perioden været i tæt kontakt med regeringen og undervisningsministeren samt med alle partier i Folketinget. Der er hos alle parter stor forståelse for efterskolernes særlige situation. Men både vi, regeringen og Folketinget er afhængige af, at det er sundhedsmyndighederne, der i sidst ende skal godkende beslutningen om skolernes genåbning.

Efterskoleforeningen er måske ikke dem, der råber højst i medierne, men til gengæld er vi meget tæt dialog med politikerne. Det er vores erfaring, at det har den bedste effekt, så I kan regne med, at vi kæmper 24/7 for sagen, selvom I ikke hører om os i TV 2 News hver aften.

Flere af jer har appelleret til, at eleverne skal have mulighed for at gå i frivillig karantæne på skolerne i nogle uger. Vi har gentagne gange forelagt denne mulighed for Børne- og Undervisningsministeriet, ligesom vi er i løbende dialog med ministeriet og har været det i hele lukningsperioden. Vi fremfører alle realistiske scenarier, og vi vil blive ved med at søge løsninger, indtil vi kan få jeres børn tilbage på deres skoler.

I mellemtiden vil vi samtidig fortsat gøre alt, hvad vi kan, for holde fast i efterskolefællesskaberne derude ved at lave både faglig og fællesskabsdannende digital efterskole. Vi håber inderligt, at vi kan åbne op senest 10. maj, så vi herfra kan lave efterskole på fuld tryk med fællesskab, faglighed og kreativitet sammen med jeres børn.

I kan altid følge med på Efterskoleforeningens Facebookside ”Efterskolerne”, hvor vi løbende lægger nyheder op om en mulig snarlig genåbning