Inden påske sendte analysefirmaet Moss-Bjerre på vegne af Efterskoleforeningen en invitation til alle almene efterskoler om at deltage i en spørgeskemaundersøgelse om efterskolernes brug af inklusions- og specialundervisningstilskud. Der er fortsat mange, der ikke har besvaret undersøgelsen. Vi ved, at der stadig er meget at se til på efterskolerne, men vi håber alligevel, at de skoler, der endnu ikke har besvaret skemaet, vil bruge tid på det.

For skoler, der hverken har inklusions- eller specialundervisningselever, tager det ikke mere end 5 minutter at besvare. For skoler med inklusions- og eller specialundervisningselever tager det ca. 20 minutter.

Det er vigtigt, at så mange skoler som muligt besvare undersøgelsen. Den viden, vi får gennem jeres besvarelser, skal vi bruge i vores dialog med Børne- og Undervisningsministeriet, når vi på et tidspunkt skal drøfte en justering af inklusions- og specialundervisningsordningerne. Vi skal sikre ordentlige forhold for de skoler, der har elever med behov for faglig støtte.

Hvordan deltager skolen?

I skal blot finde en af de to mails frem som er sendt til jer med link til besvarelse.

Der er sendt en mail 2. april og igen 16. april fra Moss-Bjerre med følgende emnefelt: "Inklusion på efterskoler – hjælp os med viden". I skal dernæst klikke på det link, der ligger i en af de to mails. Da der er tale om samme link, er det underordnet, hvilken af de to mails I tager linket fra.

Spørgsmål kan rettes til Sine Eggert, se@efterskolerne.dk / 33179768

Om undersøgelsen
Spørgeskemaundersøgelsen er udarbejdet af analysefirmaet Moos-Bjerre, der gennemfører analysen for Efterskoleforeningen.

Vi opfordrer til, at en fra skolens ledelse eller en lærer med ansvar for skolens inklusions/specialundervisningstilbud besvarer skemaet. Der kan blive brug for hjælp fra en sekretær i forhold til spørgsmål om antallet af elever m.v.

Alle besvarelser er fortrolige og vil ikke blive offentliggjort med skolernes navne.

I første omgang spørger vi de 200 almene efterskoler om deres brug af ordningen. Der vil senere blive sendt et tilpasset spørgeskema ud til de 40 ordblinde- og specialefterskoler.

Har du spørgsmål til undersøgelsen, er du velkommen til at kontakte konsulent Sine Eggert, se@efterskolerne.dk / 33179766.