Efterskoleeleverne har nu været hjemme i godt en måned og vender tidligst tilbage midt i maj. På skolerne arbejdes der dagligt med at lave god fjernundervisning og holde fast i de stærke fælleskaber på trods af den fysiske afstand mellem eleverne og mellem skoler og elever. Det er ikke altid let, og det er helt sikkert ikke lettere med de elever, der er sårbare af den ene eller anden grund. Hvordan tackler man f.eks. elever med angst, elever, der ikke ”dukker op til timerne”, eller elever, der har svært ved det faglige, når det menneskelige møde, der er så afgørende, er sat på pause for en stund?

Efterskoleforeningen vil derfor gerne invitere alle interesserede skoler til et virtuelt sparrings- og inspirationsmøde om de sårbare elever. Det foregår tirsdag den 28. april kl. 13.30 – 15.00. Mødet henvender sig primært til skolens inklusionsvejleder, trivselskoordinator eller en ansat med tilsvarende funktion. Mie Juel Ingerslev, projektleder for Me&We, Sine Eggert, konsulent i Efterskoleforeningen, og Lis Brok-Jørgensen, konsulent i Efterskoleforeningen, vil facilitere mødet.

På mødet bliver der mulighed for at fortælle foreningen og de andre efterskoler om ”succeser og fiaskoer” i ens arbejde med de sårbare elever i relation til skolelukningerne. Har man ideer til, hvordan man motiverer denne gruppe, eller er der ’knuder’, man ikke kan få løst? Hvordan foregår samarbejdet mellem kommuner og efterskoler, når der er tale om et samarbejde? Hvordan arbejder kontaktlærerne med de sårbare? Er der brug for input fra fagpersoner? Er der elever, der har fravalgt den virtuelle undervisning? Hvordan er kontakten med forældrene? Det er bare få bud på, hvad man kan vende på mødet.

Hvordan deltager man?
Har du lyst til at være med, så udfyld denne formular. Du vil dernæst modtage en bekræftelse på tilmeldingen, hvor der er et Zoom-link, der skal bruges for at deltage i mødet. Tilmeldingsfrist er tirsdag den 28. april kl. 12.00.

Der kan deltage to fra hver skole, og vi opfordrer til, at det er skolens inklusionsvejleder, trivselskoordinator eller andre med tilsvarende funktioner, der deltager.

For at kunne forberede mødet bedst muligt, vil vi meget gerne høre om jeres behov for sparring inden mødet. Send derfor gerne et par linjer til Sine Eggert, se@efterskolerne.dk  forud for mødet, hvis der er særlige ønsker.