Nu er der hjælp at hente for lærere, som gerne vil bruge gratis APPS og online tjenester i undervisningen uden at bryde reglerne om deling af elevernes data.
Styrelsen for it og læring, STIL, har udarbejdet en kort og brugervenlig vejledning i, hvordan lærerne kan tage stilling til, om de data, eleverne skal afgive for at bruge en tjeneste, er rimelige. Det kan fx være relevant at sige ’nej tak’ til cookies, der indsamler oplysninger om eleverne på tværs af flere hjemmesider og APPs, så firmaet kan udsende målrettede reklamer. Det kan også handle om, at man ikke behøver give tilladelse til sporing af lokation med mindre, en bestemt app er i brug.
Materialet omfatter en bl.a. vejledning, en tjekliste og en plakat med tre gode spørgsmål, man hurtigt kan stille sig selv, før man introducerer en app eller en hjemmeside i undervisningen.
Materialet findes på emu.dk
Hvis man interesserer sig endnu mere for emnet, kan man finde flere materialer om dataetik og beskyttelse af elevernes privatliv på https://dataethics.eu/da/
Her kan man bl.a. finde et hæfte om digitalt selvforsvar.