Sundhedsstyrelsen har torsdag d. 10. marts opdateret deres anbefalinger til test i forbindelse med Covid-19.

Sundhedsstyrelsen anbefaler således ikke længere aktiv kontaktopsporing af nære og øvrige kontakter ved konstateret smitte på skolen. Ordningen for selvtest på børne- og undervisningsområdet ophører derfor også. Et eventuelt restlager af selvtest kan i relevant omfang udleveres til elever og ansatte på skolerne.

For at mindske risikoen for smitte mest muligt vil Sundhedsstyrelsens nuværende anbefalinger for selvisolation dog stadig være gældende for personer, som af den ene eller anden årsag bliver testet positiv for covid-19:

• Ved positiv test hos personer med betydelige symptomer: Der anbefales selvisolation fra symptomstart og frem til, de betydelige symptomer ophører, dog ikke kortere end 4 døgn fra testtidspunkt.
  • Ved positiv test hos personer uden symptomer eller med lette symptomer: Der anbefales selvisolation i 4 døgn fra testtidspunktet.

Ændringen kommer som konsekvens af, at myndighederne vurderer, at der på nuværende tidspunkt er kontrol med COVID-19-epidemien i Danmark med vigende smittetal og lave og stabile indlæggelsestal.

I kan læse mere om lempelsen af anbefalinger for kontaktopsporing og test for COVID-19 her på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

De nye anbefalinger er desuden sammenfattet i dette notat.