Som efterskole deltager man gennem Efterskoleforeningens årlige anmodning hvor hver skole anmoder om et antal mobiliteter til skolens ansatte. Mobiliteterne kan være kurser i Europa eller job-shadowing, hvor man som lærer følger en lærer fra en europæisk skole.

Transport, ophold, bespisning og kursusafgift dækkes af Erasmus+ bevillingen med faste takster. Løn- og vikarudgifter samt forsikring skal dækkes af skolen. 

Ønsker man som skole at deltage i Efterskoleforeningens Erasmus+ konsortium for perioden juni 2025 til maj 2026, skal man tilmelde sig senest 17. januar 2025 her

Som skole skal man registrere sig i Organisation Registration System (ORS) for at få tildelt et OID-nummer. Det er et krav at man som skole skal have et OID nummer for at kunne modtage midler gennem Erasmus+ programmerne.

Da interessen er meget stor for at benytte Erasmus+ til efteruddannelsesaktiviteter på efterskolerne, skal man forvente, at der kun kan bevilliges to mobiliteter per skole.

Der afholdes digitalt informationsmøde onsdag den 15. januar 2025 kl. 12.00-12.30 - Tilmeld her
 
For spørgsmål om den kommende runde i 2025 eller muligheden for at komme med i igangværende runder kontakt Jakob Clausager Jensen, jcj@efterskolerne.dk, 22361153

Aktiviteterne er støttet af EU's uddannelsesprogram Erasmus+ 

Efterskoleforeningens kursus tilbud i Europa

LISTEN OPDATERES LØBENDE MED NYE KURSER/JOB-SHADOWING AKTIVITETER

Da interessen for at benytte Erasmus+ til efteruddannelsesaktiviteter på efterskolerne er meget stor, skal man forvente, at der kun kan bevilliges to mobiliteter per skole.

1. Skolebesøg til en international kostskole omhandlende global dannelse - Tilmelding: Bergen 25-28. marts 2025. (25. og 28. benyttes til rejsedage)
Vi besøger UWC Red Cross Nordic i Norge og vil på skolebesøget have fokus på hvordan man som efterskole kan arbejde med global dannelse og udnytte kostskoledelen til at eleverne udvikler global dannelse. Sekundært vil der også være fokus på friluftsliv undervisningen. Det der adskiller UWC-skoler fra andre internationale skoler er den diverse gruppe af elever, der kommer fra hele verden og med meget forskellige baggrunde, for at lære og bo sammen og for sammen at leve UWC-missionen: ”To make education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future”. United World College's 18 skoler, fordelt på fire kontinenter, udbyder uddannelse til over 9500 elever hvert år. Hver skole har dets egen unikke karakter og identitet, der også påvirkes af deres værtsland, konkrete placering, den kulturelle kontekst samt det omkringliggende samfund.  

2. EU kursus i Bruxelles omhandlende EU og det europæiske fællesskab - Tilmelding: Bruxelles 23.-25. april 2025 (22. og 25. benyttes til rejsedage)
Formålet med kurset er at give kursisterne en bred viden om EU’s institutioner, det daglige arbejde i Bruxelles samt nuværende og fremtidige problemstillinger indenfor det europæiske fællesskab. Herudover hvordan man som underviser kan kvalificere undervisningen omhandlende EU i forhold til at kunne skabe sammenhæng mellem de politiske beslutningsprocesser i EU og Danmark, samt refleksion over Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde. Der vil ydermere være fokus på hvordan man som skole kan arbejde med EU i undervisningen samt i skolens hverdag. Vi skal mødes med embedsmænd og politikere i EU Kommissionen, Rådet, Europa-Parlamentet, Den Danske Ambassade og Huset for Europæiske Historie.

3. Kursus og kontaktseminar i Warszawa med skoler fra hele Europa omhandlende trivsel og global dannelse - Tilmelding: Warszawa 6-8. oktober 2025 (5. og 8. benyttes til rejsedage)
Formålet med kurset er at sætte fokus på 'Positive Education' i undervisningen og skolens arbejde med global dannelse i undervisningen og på rejserne i samarbejde med jævnaldrende unge fra Europa. Der vil være rig mulighed for det personlige møde mellem den enkelte kursist og lærere fra andre europæiske lande. Der vil på kurset være fokus på best-practice i forhold til rejser og online samarbejde som en del af elevernes undervisning. Herudover vil deltagerne få en bred viden om, hvordan man kan søge midler til nordisk og europæisk samarbejde. Der vil være rigeligt med samarbejdspartnere fra skoler i hele Europa til alle deltagerne. 

4. Job-shadowing aktivitet til ECO-schools i Breda, Holland omhandlende bæredygtighed - Tilmelding: Breda (efterår 2025)
Børn og unge skal nu og i fremtiden både lære om bæredygtighed og at være bæredygtige. Det stiller krav til efterskolerne. Med den stærke tradition for velfærd og ansvarlighed har Danmark muligheden for skabe et trygt og bæredygtigt samfund, hvor fremtidige generationer ikke blot vil kunne overleve, men også trives. Vi kan være med til at sikre, at børn og unge samt dem, der endnu ikke er født, ikke skal bøde for konsekvenserne af utilstrækkelig handling i forhold til den grønne omstilling. Bredt forstået er bæredygtighedsudfordringerne derfor fundamentale livsvilkår, og efterskolerne er centralt placeret i den danske skoleverden, og vi kan bidrage til, at vores unge får mulighed for at engagere sig i omverdenen. Undervisningen skal blandt meget andet tilstræbe, at eleverne bliver i stand til og får mod på at udføre faktiske handlinger, som kan understøtte den bæredygtige udvikling.
Job-shadowing mobiliteten foregår på en af de bedste og grønneste Eco-Schools i Holland, hvor deltagerne skal hente praktisk inspiration og udveksle erfaringer med de hollandske lærere og ledere på skolen. Som en del af job-shadowing mobiliteten skal deltagerne mødes med professor Arjen Wals fra universitetet i Wageningen. Arjen Wals er én af Europas førende forskere på området for undervisning, kreativitet og bæredygtighed.

5. EU kursus i Bruxelles omhandlende EU og det europæiske fællesskab - Tilmelding: Bruxelles (efterår 2025)
Formålet med kurset er at give kursisterne en bred viden om EU’s institutioner, det daglige arbejde i Bruxelles samt nuværende og fremtidige problemstillinger indenfor det europæiske fællesskab. Herudover hvordan man som underviser kan kvalificere undervisningen omhandlende EU i forhold til at kunne skabe sammenhæng mellem de politiske beslutningsprocesser i EU og Danmark, samt refleksion over Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde. Der vil ydermere være fokus på hvordan man som skole kan arbejde med EU i undervisningen samt i skolens hverdag. Vi skal mødes med embedsmænd og politikere i EU Kommissionen, Rådet, Europa-Parlamentet, Den Danske Ambassade og Huset for Europæiske Historie.

6. Tyskkursus i Berlin målrettet sprog, kultur og samfundsforhold – Tilmelding: Berlin 25.-29. maj 2026 (25. og 29. benyttes til rejsedage)
Kursus målrettet tysklærere med fokus på tysk sprog, kultur og samfundsforhold, men med et hovedfokus på Berlin. Kurset gennemføres på tysk og er for undervisere.           
Formål med kurset er at give deltagerne viden om Berlin med fokus på byens omskiftelige status, historie og kultur. Der vil udover kursuslederen også være gæsteundervisere på kurset.
Kurset gennemføres på Den danske ambassade i Berlin, og der vil være besøg mange steder i Berlin. Herudover vil der blive et skolebesøg på en skole i Berlin.
Kursus underviser: Bent Hansen, uddannelsesleder og tysk underviser på Den frie Lærerskole.

For spørgsmål skriv til Jakob Clausager Jensen, jcj@efterskolerne.dk

Find egne kurser og job-shadowing

AKTIVITETERNE SKAL OMHANDLE ET AF FØLGENDE FEM OMRÅDER:

1. EU og det europæiske fællesskab
Formålet med aktiviteten er at styrke kvaliteten i skolernes undervisning om EU samt at give
kursisterne en bred viden om EU’s institutioner samt nuværende og fremtidige problemstillinger indenfor det europæiske fællesskab. 

2. Global dannelse
Formålet er at lærerne udvikler interkulturelle kompetencer gennem samarbejde og efteruddannelse med lærere i andre lande; at skabe internationale læringsmiljøer; at kvalificere skolernes arbejde med mellemfolkeligt arbejde, verdensborgerskab og den internationale dimension; at kvalificere lærernes efteruddannelse med fokus på tilegnelse af interkulturelle kompetencer; at kvalificere skolernes rejser med større fokus på elevernes tilegnelse af interkulturelle kompetencer; at styrke skolernes fokus på CLIL, sprogkundskaber og udbud af flere sprog; at kvalificere elevernes kommunikation og samarbejde online såvel som face-to-face med jævnaldrende med en anden kulturel baggrund end dansk.

3. Bæredygtighed
Formålet med aktiviteterne er at kvalificere deltagernes fokus på bæredygtighed og FN's 17 verdensmål for at kunne implementere nye og mere bæredygtige aktiviteter.

4. Praksisfaglighed
Formålet med praksisfaglighed er at lade sig inspirere af, hvordan skoler i Europa implementerer praksisfaglighed gennem mere praktisk undervisning og dermed få inspiration til at etablere flere praksisfaglige undervisningsmetoder, som kan integreres i skolens liv og kultur.

5. Unges trivsel 
Formålet er blive klogere på unges trivselsudfordringer. Vi ønsker at hente inspiration i både den teoretiske såvel som den praktiske verden, og se på hvordan vi i et samarbejde på tværs af landegrænser kan udvikle viden og forståelse om unges trivsel.

 

SELVVALGT KURSUS 

Som ansat på en efterskole kan man vælge selv at finde et kursus, der udbydes i Europa. Tilskuddet til kursus betalingen er begrænset til 10 dage. Man kan på 'European School Education Platform' finde en lang liste med udbudte europæiske kurser. Login med dit EU-login og klik på Udvikling / Courses.

Kurserne skal have deltagere fra minimum to lande og bestå at workshops, som en del af programmet. Passive aktiviteter som konferencer kan ikke støttes.
Følgende udgifter kan støttes med de fastsatte Erasmus+ takster: 
• Kursus prisen
• Diæter 
• Overnatning 
• Rejse 

Løn og forsikring dækkes af skolen.

 

JOB-SHADOWING 
Man kan vælge at komme på job-shadowing - følge en lærer på en skole i Europa.
’Job-shadowing’ kan vare fra minimum to dage plus transport og op til 60 dage. Man kan på 'European School Education Platform' finde skoler i Europa. Login med EU-login klik på Netværk.
Der skal i fællesskab mellem de to skoler udarbejdes en LEARNING AGREEMENT, som er i overensstemmelse med de mål, som er i Erasmus-akkrediteringen. Job-shadowing foregår (generelt) fra en mandag til en fredag. 
Følgende udgifter dækkes: 
• Diæter 
• Overnatning 
• Rejse 

Løn og forsikring dækkes af skolen.

 

FORLØB

For skoler der er med i Efterskoleforeningens Erasmus+ konsortium.
1.Skriv til jcj@efterskolerne.dk og få godkendt dit kursus
2.Tilmeld dig kurset, bestil transport og hotel
3.Digitalt forberedelsesmøde før aktiviteten gennemføres
4.Afrapportering til jcj@efterskolerne.dk med udfyldelse af Erasmus+ papirer samt Excel ark med udgifter og bilag

 

Klik på billedet og se en kort vejledende video om hvordan dit tilskud beregnes, og hvordan du finder dit kursus:

 

 

Oprettelse af OID nummer

ORS er Europa-Kommissionens organisationsportal, hvor alle, der vil deltage i projekter med tilskud fra Erasmus+ skal være registreret. 

Man skal bruge et EU Login for at kunne oprette sin efterskole i Organisation Registration System.

Klik på billedet og se en kort vejledende video om hvordan man opretter OID og uploader dokumenter:

1. Opret EU login her (det anbefales at man opretter et skole login og beder kontoret opbevare login informationerne)

2. Organisation Registration System her

    - Inden du opretter din skole bedes du tjekke om din skole allerede er registret i Organisation Registration System - Klik på Organisation - search for an organisation

    - For at registrere din skole klik på Register my organisation

3. Når man er oprettet i ORS skal man uploade to dokumenter: Klik på: Organisation - My organisations - (din skole) - Documents 

VIGTIGT: skifter skolen forstander eller bank skal papirerne fornyes.

    Vejledning til upload af dokumenterne (pdf) Bemærk, at dokumenterne først er gemt på OID, når der klikkes på ’Update my organisation’

    - Vejledning til udfyldelse af Financial Identification (pdf)
    - 1. Download Financial Identification Blanketten skal underskrives af såvel den økonomiansvarlige for skolen samt underskrives og stemples af skolens bank. Efter udfyldelse skal dokumentet printes, underskrives, scannes og uploades som PDF.

    - Vejledning til udfyldelse af Legal Entity (pdf)
    - 2. Download Legal Entity Form Dokumentet skal underskrives af skolens juridisk ansvarlige. Udover underskrift skal navnet med den juridisk ansvarlige også skrives med blokbogstaver. Efter udfyldelse skal dokumentet printes, underskrives, scannes og uploades som PDF.

    4. Send dit OID nummer til jcj@efterskolerne.dk senest 17. januar, hvis I ønsker at søge mobiliteter til skolens ansatte i perioden 1. juni 2025 til 30. maj 2026.

    5. Du vil herefter modtage en 'Accession Form' fra Efterskoleforeningen, som skal underskrives af den juridiske ansvarlige (forstanderen). 

    Svar på de årlige anmodninger om midler forventes ultimo maj måned, hvorefter de deltagende skoler vil blive indkaldt til et digitalt informationsmøde. Mobiliteterne kan afholdes fra 1.juni og 15 måneder frem. Der bevilliges med sikkerhed midler hvert år, dog aldrig så mange midler, som der anmodes om.