Af Claus Georg Kjær og Anna Rossman Thejsen

Unge har brug for 10. klasse. I 10. klasse er der tid, rum og nærvær til, at unge kan afklare deres videre færd i uddannelsessystemet. Samtidig giver det ekstra år i 10. klasse unge et stort fagligt, personligt og socialt løft. Det var der bred enighed om blandt deltagerne til konferencen 'Visioner for fremtidens 10. klasse', som Efterskolerne havde inviteret til på Vartov i København torsdag 15. august.

På konferencen deltog en bred kreds af uddannelsesinteressenter, herunder bl.a. Danske Erhvervsskoler, Danmarks Lærerforening, Dansk Erhverv og Danske Gymnasier.

Over halvdelen af alle unge går i 10. klasse i dag. I folkeskolen, på en fri grundskole, på en privatskole, på en ungdomsskole, på en fri fagskole eller på en efterskole.
I salen var der også stor enighed om at styrke og udvikle 10. klasse.

”Det er vores unge mennesker, det handler om. Lige omkring 52 procent af dem vælger 10. klasse til. Det gør de, fordi de har behov for det,” sagde Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen.

"10. klasse giver eleverne mulighed for at få en faglig opdatering, udvikler dem personligt og socialt og giver de unge tid og ro til at træffe deres videre uddannelsesvalg."

– Niels Jørgen Jensen, næstformand i Danmarks Lærerforening

Inden udgangen af 2024 forventes regeringen med undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i spidsen at komme med et udspil til en reform af ungdomsuddannelsessystemet. Mange forventer, at 10. klasse bliver en del af den reform.

Torben Vind Rasmussen understregede på konferencen, at der også i fremtidens uddannelsessystem er brug for et bredt 10. klasse-tilbud.

”Ministeren har mange gange sagt, at efterskolernes 10. klasse er fredet. Vi vil gerne fastholde 10. klasse, men vi ønsker os ikke en eksklusivaftale. 10. klasse er et tilbud, som skal gælde for alle, fordi 10. klasse er et nødvendigt fundament for rigtig mange unge og en vigtig overgang til ungdomsuddannelse. Vi mener, at 10. klasse skal udvikles, ikke afvikles,” sagde Torben Vind Rasmussen.

De synspunkter og visioner fik han opbakning til af mange af konferencedeltagerne, deriblandt Maja Bødtcher-Hansen, der er formand for Danske Gymnasier og rektor på Frederiksberg Gymnasium.

”For mig at se er 10. klasse noget helt særligt. For det første er der et nærvær i 10. klasse, der er tid og plads til de unge, en tid vi simpelthen ikke har i gymnasiet. Det er ekstremt værdifuldt. I Danske Gymnasier mener vi, at der er et behov for 10. klasse, både på efterskolerne og i den kommunale 10. klasse,” sagde hun.

Også næstformand i Danmarks Lærerforening (DLF), Niels Jørgen Jensen, mener, at 10. klasse skal fremtidssikres.

”10. klasse giver eleverne mulighed for at få en faglig opdatering, udvikler dem personligt og socialt og giver de unge tid og ro til at træffe deres videre uddannelsesvalg,” sagde han og understregede samtidig vigtigheden af at udvikle 10. klasse.
Efterskolernes konference om visioner for 10. klasse

Konferencen var fuld af fortællinger om unge, som har gået i 10. klasse og har udviklet sig enormt på det ekstra år. Deltagerne på konferencen var enige om, at det tilbud bør alle unge også have i fremtiden. Privatfoto

Vigtigt med fokus på praksisfaglighed
Formanden for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG), Allan Kortnum, udtrykte også et stort ønske om at tage det bedste med fra 10. klasse med ind i fremtidens uddannelsessystem og især at udvikle den praksisfaglige undervisning i 10. klasse.

”I DEG er vi optagede af, hvordan vi får taget praksisfaglighed alvorligt, og hvordan vi får skabt et stærkt ungemiljø og en stærk struktur omkring de unge. Jeg kan godt lide 10. klasse-modellen, som vi kender den i dag og kan godt se for mig, at vi tænker den ind i et nyt uddannelsessystem,” sagde han.

"Jeg ser en stor vigtighed i, at vi bevarer 10. klasse. Lad os nu tage 10. klasse ud af den gryderet, der skal blive til et bedre uddannelsessystem. Vi kan sagtens gøre rigtig meget bedre, men lad os nu styrke og udvikle det, der virker, frem for at smadre det"

– Lise Bertelsen, undervisningsordfører for Det Konservative Folkeparti

En af oplægsholderne på konferencen var forstander på specialefterskolen Waldemarsbo Efterskole Tine Kjøller.

Hun er enig med formanden fra DEG i, at praksisfaglighed er et vigtigt fokus i 10. klasse.

”Hos os arbejder vi meget med at kombinere den teoretiske undervisning med praksisfaglig undervisning og med at give vores elever følelsen af, at de hører til og kan bidrage til samfundet. Det er noget af det, vi gerne vil være med til at udvikle på efterskolerne,” sagde forstander på Waldemarsbo Efterskole Tine Kjøller.

Hun kunne også fortælle, at Waldemarsbo Efterskole sammen med 14 andre efterskoler, som dækker over alt fra almene efterskoler til idrætsefterskoler og specialefterskoler er gået med i Efterskolernes nye store, toårige udviklingsprojekt ’Projekt Ny 10. klasse’ for at se på, hvordan de kan udvikle efterskolens 10. klasse.

Et udviklingsprojekt, som Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen har store forventninger til. Efter konferencen er hans forventning, at uddannelsesverdenen vil stå sammen om at udvikle 10. klasse, og at politikerne vil lytte til de gode argumenter for det.
Efterskolernes konference om visioner for 10. klasse

Deltagerne på konferencen blev bedt om i grupper at give deres bud på, hvad 10. klasse kan i dag, og hvad der er potentiale i at udvikle. Privatfoto

Delte vande hos politikere
”På efterskolerne er vi i gang med den udvikling, men i dag tager vi det første brede skridt til at udvikle 10. klasse sammen med jer til gavn for alle unge mennesker, der har brug for det ekstra år til at blive helt klar til at gå videre i uddannelsessystemet. Jeg har forventninger til, at politikerne i Folketinget vil lytte til alle os, der mener, at 10. klasse skal udvikles, ikke afvikles.”

Det budskab gav Torben Vind Rasmussen direkte videre til de fire folketingspolitikere Lise Bertelsen (K), Sara Emil Baaring (S), Lotte Rod (R) og Anne Hegelund (EL), der var mødt op til konferencen.

Sara Emil Baaring fra Socialdemokratiet slog fast, at hun ikke er parat til at frede 10. klasse.

”Vi bliver nødt til at erkende, at der er nogle ting, der ikke fungerer i vores uddannelsessystem, og det gælder også i 10. klasse. Jeg står ikke og siger, at vi skal lukke alle 10. klasser. Jeg har ikke låst mig fast på noget, men jeg er klar til at tænke fuldstændig nyt og ryste posen i uddannelsessystemet,” sagde Sara Emil Baaring fra Socialdemokratiet.
Efterskolernes konference om visioner for 10. klasse

Der var klar opbakning til at bevare og udvikle 10. klasse fra tre ud af de fire af de folketingspolitikere, der deltog i konferencen. Fra venstre mod højre er det: Anne Hegelund (EL), Sara Emil Baaring (S), Lotte Rod (R) og Lise Bertelsen (K). Privatfoto

Til gengæld var der stor opbakning at hente til udvikling af 10. klasse fra de tre andre folketingspolitikere.

”Jeg har lyttet rigtig meget på, hvad der er blevet sagt i dag, og jeg ser en stor vigtighed i, at vi bevarer 10. klasse. Lad os nu tage 10. klasse ud af den gryderet, der skal blive til et bedre uddannelsessystem. Vi kan sagtens gøre rigtig meget bedre, men lad os nu styrke og udvikle det, der virker, frem for at smadre det,” sagde Lise Bertelsen fra Det Konservative Folkeparti.

Lotte Rod fra Radikale Venstre kunne ikke være mere enig.

”Det politiske valg er lige nu, om man skal nedlægge noget, der fungerer godt, eller om man skal udvikle noget, der fungerer godt. Jeg tror på, at vi skal udvikle 10. klasse,” sagde hun.

Samme budskab lød fra Enhedslistens Anne Hegelund:

”10. klasse er noget af det sidste, vi har i vores uddannelsessystem, som er rummeligt. Jeg er meget med på at styrke 10. klasse,” sagde hun.


5 af de vigtigste budskaber fra deltagerne på konferencen 'Visioner for fremtidens 10. klasse'

1. 10. klasse gør unge klar til uddannelse

2. 10. klasse giver unge tro på, at de kan noget og har en plads i samfundet

3. Det ekstra år i 10. klasse giver unge et stort fagligt, personligt og socialt løft

4. Alle unge skal have mulighed for at gå i 10. klasse – både på efterskoler og i den kommunale 10. klasse

5. Der er bred opbakning til at udvikle, ikke afvikle 10. klasse – og til Efterskolernes udviklingsprojekt, som både styrker elevernes medborgerskab og den praksisfaglige og boglige undervisning i 10. klasse