Vi kender alle den ubehagelige fornemmelse af at gå glip af noget, som andre er en del af. Den sviende følelse af, at andre har truffet bedre valg end dig, har nået mere i livet end dig eller er mere populære end dig. Følelsen, der driver dig til at tjekke sociale medier konstant eller får dig til at tage med til et arrangement, selvom du faktisk ikke orker.
Men hvis du kender følelsen som voksen, så gang den lige med hundrede som ung.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd VIVE har lavet en undersøgelse, som viser, at hver femte unge oplever FOMO. Undersøgelsen viser yderligere, at FOMO er mest udbredt blandt unge, da unge er fyldt med usikkerheder, identitetsudvikling og sociale medier.
Som efterskoleelever er man en del af et miljø, hvor der er fart på, og hvor der er mange mulighe-der for at være en del af fællesskabet. Men selv her kan FOMO snige sig ind.
Da vi sidste år gik på Sorø Gymnastikefterskole sammen, lavede vi et projekt om FOMO og sendte en spørgeskemaundersøgelse ud til nuværende og tidligere efterskoleelever. En af dem svarede sådan her:
”Når jeg hører om en sjov aktivitet, som jeg er gået glip af, bliver jeg ærgerlig og trist, selvom jeg havde brug for en pause eller at lave noget andet.”
Et andet svar lød sådan her:
”Når jeg ligger på mit værelse derhjemme i weekenden, og jeg kan se på de sociale medier, at de andre, som er på skolen, laver noget, jeg gerne ville have været med til, får jeg en klump i maven.”
På efterskolen skulle vi hver tirsdag inden kl. 12 angive, om vi blev i weekenden eller ej. På det tidspunkt kendte vi ikke aktiviteterne for weekenden.
”Havde jeg vidst, at der kom bål og andre sjove aktiviteter, var jeg blevet, men programmet for weekenden kom først ud på selve dagen,” svarede en tredje elev i spørgeskemaet.
Hvordan kan det være, vi føler sådan? Det da helt grotesk, at vi unge ikke bare kan leve i nuet og være glade for det, vi er med til, i stedet for at være kede af det, vi ikke er med til.
Er det, fordi vi bruger vores telefon for meget og hele tiden er opmærksomme på det, vi ikke er med til? Ville det hjælpe, hvis vi ikke brugte vores telefon og de sociale medier så meget?
"FOMO er svært og sætter en masse tanker i gang om, hvorvidt man skal deltage i en aktivitet eller ej. Hjælp jeres elever med at huske på, at det er okay ikke at være en del af alt hele tiden"
– Fire tidligere elever på Sorø Gymnastikefterskole
Mange efterskoler tager elevernes telefoner i perioder for at få rystet eleverne sammen og skabe et bedre fællesskab. Derfor spurgte vi ind til det i vores spørgeskema for at finde ud af, om det mindsker eller forstørrer FOMO.
“Jeg oplever mest FOMO, når jeg ser, hvad mine venner laver på de sociale medier. Jeg brugte min telefon meget lidt på efterskolen. Måske også derfor, jeg ikke selv oplevede særlig meget FOMO.
Synes, det er en god idé, at telefonerne bliver samlet ind i starten, hvor man lærer hinanden at kende. Men det bedste er jo helt bestemt, hvis folk selv vælger at lade dem blive på værelset. Folk er meget mere til stede her og nu uden deres telefoner. Det gør, at man føler sig 100 gange mere nærværende sammen med de mennesker, der er omkring en, og det var bestemt noget, jeg satte pris på på efterskolen,” svarede en tidligere elev.
En anden havde den modsatte oplevelse:
“Nej, det forstørrede det (FOMO, red.) næsten. Man mistede mulighed for at finde folk og endte med bare at gå i cirkler. Man vidste ikke, om der skete noget, hvis man ikke selv gik ud og ledte efter det.”
Vores spørgeskemaundersøgelse gav altså ikke noget klart svar på, om det hjælper at fjerne mobilen eller ej.
Vi ved også godt, at der altid er noget, man er nødt til at vælge fra, når man går på efterskole, og at FOMO derfor er uundgåeligt.
Men bare fordi det er uundgåeligt, mener vi ikke, at der ikke kan gøres noget ved det.
Vi vil gerne opfordre alle efterskolelærere til allerede i starten af skoleåret at sætte fokus på, at det er okay at vælge ting fra.
FOMO er svært og sætter en masse tanker i gang om, hvorvidt man skal deltage i en aktivitet eller ej. Hjælp jeres elever med at huske på, at det er okay ikke at være en del af alt hele tiden.
Efterskolelivet handler også om at finde ud af, hvem man er, og det inkluderer at lære at lytte til sig selv og respektere sine egne behov.
At tale åbent om FOMO med andre kan hjælpe. Det kan være en lettelse at finde ud af, at man ikke står alene med den følelse.
Livet burde ikke handle om være ked af de ting, man er gået glip af. Det burde handle om at se frem til ting og se tilbage på alle de gode minder og oplevelser, man har været en del af.
Det handler om at finde balancen og glæden ved de ting, man vælger at være en del af. Vi håber, at I efterskolelærere vil hjælpe jeres elever med at finde den balance.
Del din stemme – bidrag til debatten om efterskoler
Har du noget på hjerte om efterskoler? Vi vil gerne høre din mening! Uanset om du er ansat eller bestyrelsesmedlem på en efterskole, elev, tidligere elev, forælder eller bare er optaget af efterskolernes rolle i samfundet, er du velkommen til at sende et debatindlæg. Send dit indlæg på maks. 4.000 tegn inkl. alt til kommunikation@efterskolerne.dk.
Vi bringer kun indlæg, som alene er sendt til Efterskolerne, og vi forbeholder os ret til at redigere, herunder forkorte de indsendte tekster. Teksten forelægges debattøren til godkendelse, før indlægget offentliggøres. Synspunkter fremført i debatindlæg er debattørens egne og deles ikke nødvendigvis af udgiver.
Send dit bidrag nu og vær med til at forme samtalen om efterskoler.
Læs mere
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Her kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev(e). Når du trykker tilmeld, giver du automatisk dit samtykke til brugen af dine data i forhold til vores privatlivspolitik.