Af Katrine Friisberg

1. Hjælp unge med at forstå, at det er naturligt at reagere

Det er vigtigt at gøre klart over for unge, at alle deres reaktioner er okay - både børn, unge og voksne kan blive bekymrede og bange, når de ser billeder og nyheder fra krigen i Ukraine. Det er helt naturligt at reagere, når unge er vidner til alvorlige begivenheder, som dem der finder sted i Ukraine i de her dage. Mennesker reagerer forskelligt, når de oplever noget chokerende. Nogle vil måske tale om det hele tiden, mens andre kan blive kede af det, stille eller måske vrede. Den ene følelse er ikke mere rigtig end den anden, og følelserne kan svinge.

2. Det er vigtigt, de har nogen at tale med

Det kan være en god idé for unge at vende bekymringer, frygt og tanker med én eller flere, som de har tillid til og føler sig trygge ved – det kan både være efterskolelærere, deres forældre eller vennerne. Det kan virke beroligende for dem at sige bekymringen højt og blive mødt med trøst, hvis de f.eks. er kede af det. Hvis unge går med nogle spørgsmål om krigen, som de gerne vil have en voksen til at svare på, så vær åben for at være der for den unge. Måske kender du ikke alle svarene, men så kan du lægge op til, at I hjælpes ad med at finde svarene.

3. Vær opmærksom på, at de unge ikke skræmmer hinanden

Gør den unge opmærksom på, at det er helt okay at tale med vennerne om situationen, men at det er vigtigt at huske på, at historier også kan skræmme. Hvis de f.eks. har set en uhyggelig video, så hjælp dem med at være opmærksomme på, at den ikke nødvendigvis skal deles med alle vennerne. Læg i stedet op til, at de kan komme til jer voksne og fortælle om, hvad de har set, og hvordan de har det med det. Fortæl den unge, at de gerne må sige fra over for vennerne, hvis de får delt indhold, som, de synes, er ubehageligt. Du kan som voksen i stedet foreslå dem, at de kan bruge hinanden til at komme på andre tanker og hygge sig sammen.

4. Hold øje med, hvordan nyhederne påvirker de unge

Der er mange nyheder og indhold på sociale medier om krigen i Ukraine. Selvom mange unge og voksne kan føle et stort behov for at følge med, så hjælp den unge med at være opmærksom på, om nyhedsstrømmen påvirker negativt. Hjælp de unge til at mærke og se tegnene på, at det er blevet for meget med nyhederne – det kan være, at de får ondt i maven eller føler en opgivenhed. For nogle kan det være svært at falde i søvn, hvis billeder fra krigen fylder meget i tankerne lige inden sengetid. Fortæl dem derfor, at det kan være godt at se noget sjovt eller hyggeligt, inden de går i seng.

5. Giv plads til pauser fra nyhedsstrømmen

I situationer som denne vil mange af os – både unge og voksne – føle et behov for at følge nyhedsstrømmen nøje, så vi hele tiden er opdaterede på situationen. Det er en helt naturlig reaktion på det, der sker. Nogle unge kan have brug for en påmindelse om, at det er godt med pauser, hvor de giver plads til det, der gør dem glade. For nogle kan det være svært at give sig selv lov til at tage ud med vennerne og have det sjovt, når de ved, at mennesker i Ukraine er på flugt. Men det er vigtigt at man som voksne, hjælper dem til at passe på sig selv, holde fast i hverdagen og give plads til de sjove øjeblikke midt i alvoren. Vis, at du som voksen også selv tager en pause for at få rum til at lave andre ting og tænke på noget andet og rart.

6. Hjælp unge med at være kildekritiske

Det kan være en god idé at tage emnet op i undervisningen på efterskolen. Hvis man vælger at gøre det, er det vigtigt, at undervisningen og dialogen er styret og rammesat af de voksne, og at eleverne ikke bliver overladt til sig selv i forhold til at undersøge emnet. Det vil være oplagt at gribe det an fra en kildekritisk vinkel og sammen med eleverne undersøge, hvilke kilder der er lødige, og hvor og hvordan man identificerer fake news og sensationelle kilder. Hvis man underviser i emnet, skal man hele tiden være opmærksom på, at undervisningen ikke skal forværre elevernes utryghed, men snarere give et nuanceret og realistisk indblik i noget, som kan virke uoverskueligt og utrygt. Man skal med andre ord sørge for at have et skarpt øje på elevernes trivsel og sørge for at følge op, hvis man oplever, at undervisningen får skabt utryghed hos nogle af eleverne.