Her kan du hente Efterskolestjernen – en udviklingsguide.

Materialet er udviklet af Efterskoleforeningen (2021/22) for at understøtte gode projektudviklingsprocesser mv. ude på efterskolerne. Ideen er, at hjælpe med at kvalitetssikre projekterne ved at stille spørgsmål til dem.

Spørgsmålene refererer til efterskolernes hovedsigte og andre vigtige forudsætninger for efterskolens virke.

Materialet indbyder til workshops i medarbejderkredsen mv., når I på skolen har besluttet jer for at forandre, opkvalificere eller udvikle noget. Det kunne være nye linjer, lejrskoler, valgfag, profiler eller en alternativ klasse med egne prøver.

Manual/Introduktion

Læs og download

I manualen kan du læse en introduktion til Efterskolestjernen: Hvordan udviklingsguiden bruges samt en beskrivelse af de fem spørgsmåls-kategorier.

Manualen printes på A4 og uddeles inden workshop.

Plakat (4xA3)

Plakaten sættes sammen af 4 x A3 ark.
Print på A3 i 100% og sammensæt
plakaten inden workshop.

Spørgsmålskort

Spørgsmålskortene er inddelt i fem kategorier:

• Formål og værdier
  • Undervisning og prøver
  • Forventninger og nytteværdi
  • De unges interesser
  • Faglighed og pædagogik

Spørgsmålskortene printes på A4 og klippes ud inden workshop.

Tilføj eventuelt egne spørgsmål på de blanke kort, der findes til hver kategori, når de er printet.