Efterskoleforeningen har i samarbejde med Frie Skolers Ledere og Frie Skolers Lærerforening opdateret ansættelsesbrevene for ledere og lærere.
Ansættelsesbrevet for månedslønnede lærere skal anvendes til lærere, der ansættes pr. 1. april 2025 og derefter, og indeholder de tillæg, der er aftalt ved overenskomstforhandlingerne i 2024. I forbindelse med OK24, er OK18-tillægget ændret til et OK24-tillæg, og kostskoletillægget er forhøjet. For allerede ansatte lærere er der ikke grund til at udlevere et nyt ansættelsesbrev. Skolen kan eventuelt vælge at orientere lærerne om lønændringen pr. 1. april 2025 på en mail.
Find ansættelsesbrev for månedslønnede lærere i leksikon her
Ansættelsesbrevet for ledere er revideret efter de nye krav om flere oplysninger i ansættelsesbreve, der blev indført med ansættelsesbevisloven i juli 2023. Derfor skal alle ledere, uanset ansættelsestidspunkt, have et nyt ansættelsesbrev, der lever op til kravene i ansættelsesbevisloven.
Til ledernes ansættelsesbrev hører der en aftale om intervalløn for øverste leder og en aftale om basisløn og tillæg for øvrige ledere. Da intervallerne for øverste leder er hævet pr. 1. april 2025, og da lønstigningen sker med fuldt gennemslag – dvs. at alle ledere SKAL have den aftalte lønstigning uden forudgående forhandling – bør alle skolers øverste leder have en ny lønaftale pr. 1. april 2025.
Find ansættelsesbrev for ledere og aftale om intervalløn for øverste leder pr. 1. april 2025 i leksikon her
Særligt vedrørende ledere på kombinerede skoler
Opgørelse af elevtal på kombinerede frie grundskoler og efterskoler ændres pr. 1. april 2025 som led i OK24, hvorefter det samlede elevtal på begge skoleformer lægges til grund for lederens lønindplacering. Det kan betyde, at øverste leder og øvrige ledere skal skifte til et højere løninterval eller basisløntrin med virkning fra det kommende skoleår.
Skift til et højere interval sker, når skolen to skoleår i træk har haft et højere årselevtal, som mindst svarer til årselevtallet i det højere interval. Der skal være tale om afsluttede skoleår. Ved den årlige aktivitetsindberetning i september, får skolen et revideret og dermed objektivt årselevtal beregnet, hvorfor det kan bruges til at ændre indplaceringen. Man må gerne regulere lønnen med tilbagevirkende kraft gældende fra det nye skoleårs begyndelse 1. august.
Ledere på kombinerede skoler, der bliver berørt af den ændrede metode til opgørelse af elevtal, skal anvende følgende elevtalsindberetninger for de to foregående skoleår til beregning af placering i løninterval:
For grundskolen: Elevtal pr. 5. september 2022 for skoleåret 2022/23 og elevtal pr. 5. september 2023 for skoleåret 2023/24
For efterskolen: Aktivitetsindberetning vedrørende antal årselever september 2023 for skoleåret 2022/23 og aktivitetsindberetning vedrørende antal årselever september 2024 for skoleåret 2023/24.