På baggrund af anbefalinger om brug af værnemidler fra Statens Serum Institut har Efterskoleforeningen udarbejdet en liste over, hvilke værnemidler skolen bør have på lager i forbindelse med COVID19. Der er desuden anbefalinger til anvendelsen af disse værnemidler, hvis en elev bliver syg, og skolen har mistanke om smitte med COVID-19.

Alle skoler bør have et mindre lager af engangshandsker, mundbind, visir og plastikforklæder med ærmer.

Skolen skal desuden udarbejde en beredskabsplan for genåbning af skolen, der bl.a. skal indeholde retningslinjer for håndtering af smittetilfælde på skolen.

Skolerne kan læse mere om håndtering af elever med symptomer på COVID-19 og anvendelse af værnemidler på Efterskoleforeningens hjemmeside om genåbning under emnet Sygdom og smitte ved elever.