Selvom mange efterskoler i denne uge har åbnet for sine elever, er der stadig mange spørgsmål omkring genåbningen. I foreningens rådgivningsteam samler vi løbende relevant information om genåbning på www.efterskolerne.dk/genaabning.

På siden kan skolerne finde de relevante retningslinjer og vejledninger, som er udarbejdet. De primære vejledninger er Nærmere retningslinjer for genåbning af frie fagskoler og efterskoler samt Forebyggelse af smittespredning.

Alle vejledninger kan findes på siden under ”Retningslinjer og vejledninger”.

I foreningen har vi lavet denne oversigt, hvor vi på en enkel måde forsøger at give et overblik over afstandskrav og forsamlingsstørrelser i de forskellige sammenhænge, som eleverne indgår i.

Vi uddyber de overordnede retningslinjer med supplerende anbefalinger, når vi skønner, det er nødvendigt. Men der er ikke svar på alt på hjemmesiden, da vi generelt anbefaler, at skolerne selv finder gode lokale løsninger – eller evt. spørger naboskolen. Men I er naturligvis altid velkomne til at ringe eller skrive, hvis I har spørgsmål.

På genåbningssiden er der også artikler om forældrekompensation, personaleforhold, sygdom og smitte, udenlandske elever, prøver og eksamener mv.

Læs mere her.

Husk også at dele de gode ideer til, hvordan man laver efterskole under coronakrisen i vores fælles Facebook-gruppe ”Efterskoledidaktik og fællesskaber”, der har over 900 medlemmer.