Nogle af de unge kommer fra lande eller områder med ingen smittede eller meget lavt smittetryk (Grønland, Færøerne og Sydslesvig). Derfor skal skolerne for hver enkelt elev foretage en konkret vurdering af behovet for test eller karantæne, ift. hvor eleven kommer fra.

Kommer eleven fra et land med højere smittetryk end i Danmark, kan eleven måske blive testet i sit hjemland inden ankomst til skolen. Ellers kan en løsning på modtagelse af en elev, der ankommer fra et højrisikoområde, være at tilbyde eleven et enkeltværelse og eget bad og toilet på efterskolen de første 14 dage samt krav om at holde én meters afstand også til familiegruppen.

Læs mere under punktet Elever med bopæl i udlandet. Her er der også en skabelon, der kan bruge til bevis på, at man går på efterskole til brug ved grænserne og i lufthavnen.