SPS-enheden i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der administrerer SPS-ordningen, hvorfra der bevilges program- og startpakker til ordblinde elever, er nu færdig med de nye it-udbud. Det er firmaet Atea og firmaet Wizkids, som en form for underleverandør, der har vundet udbuddet og derfor de kommende fire år vil stå for levering af program- og startpakker til ordblinde elever.

Appwriter har de samme funktioner, som man kender fra CD-ORD eller IntoWords og virker på tværs af platforme. Det vil sige, at AppWriter for eksempel både virker på Mac og pc.

Skiftet betyder, at man i fremtiden kun skal ansøge om et enkelt program, uanset om eleven har en pc eller en Mac. Man skal dog fortsat angive på ansøgningen, om programmet er til Mac eller pc, og om eleven skal have en fuld it-startpakke eller en programpakke.

Elever, der allerede har CD-ORD eller IntoWords, skal fortsat anvende de programmer og skal ikke skifte til Appwriter. Man kan også fortsat få support på CD-ORD og IntoWords hos Atea.

SPS-enheden er ved at forberede overgangen til Appwriter og skriver mere om det på deres hjemmeside, når køreplanen er klar. Når I søger program- eller startpakke her og nu, bruger I bare samme procedure som hidtil, og I vil altså også indtil videre fortsat få bevilget CD-ORD/IntoWords.

Læs mere på spsu-net her. Tjek under SPS-ansvarlige og følg nyhederne der.

Spørgsmål omkring hjælpemidler til ordblinde kan rettes til Sine Eggert, se@efterskolerne.dk eller 33179768.

It-rygsæk, programpakker og startpakker – hvad er hvad?

En startpakke består af en pc med installerede læse-skriveprogrammer. Der følger desuden en scannerpen og håndcanner med. En startpakke hed tidligere en it-rygsæk, men det udtryk bruges ikke mere.

En programpakke består alene af læse-skriveprogrammer, der lægges ind på elevens egen pc eller Mac. Programmerne installeres via en kode, der sendes til skolen.

Det er ikke muligt at skifte fra en bevilget startpakke til en programpakke – derfor er det vigtigt at sikre sig, at man kun søger startpakke, hvis eleven IKKE har sin egen pc/Mac og heller ikke er lige ved at få en.