Indeholder: Rækkefølgen af afgivelse af standpunktskarakter og de personlig, sociale vurderinger er ikke lige meget - Fravær fra skriftlige prøver - Tjekliste til ungdomsuddannelserne - En hånd til HF-institutionerne og et webinar - Ønsker til næste års optagelse.dk-proces.

Afsluttende standpunktskarakterer og UPV. Vigtigt med rækkefølgen.

De afsluttende standpunktskarakterer skal som udgangspunkt være givet (fx via KOMIT) inden de skriftlige prøver starter (dvs. senest søndag d. 5/5).

Sekretæren/kontoret må derefter gerne så snart som muligt overføre dem til Karakterdatabasen.
Vejlederene skal derefter ind på optagelse.dk og lave den endelige UPV (uddannelsesparathedsvurdering). De personlige og sociale forudsætninger I indtastede i januar står der stadig. Det vil sige, at I kun skal gøre noget, hvis der er ændringer.

Når de personlige og sociale forudsætninger er tjekket/opdateret for alle elever, kan I hente de nye karakterer ind. Så snart karaktererne er hentet ind, laver Optagelse.dk en automatisk vurdering, og denne sendes til elevens førsteprioritet. Dvs. jo før man gør ovenstående, jo før får uddannelsesstedet besked om elevens endelige UPV.
BEMÆRK: Derfor er nævnte rækkefølge også vigtig ift. at hjælpe ungdomsuddannelserne. Fristen er stadig den 1. juni.

Webinar om ovenstående
D. 14. maj er der et webinar om forårsprocessen i Optagelse.dk.

Tjekliste til ungdomsuddannelserne og en hånd
Når de mundtlige prøver er overstået den 24. juni, får ungdomsuddannelserne automatisk en tjekliste pr. elev, der konkluderer om eleven er optaget, skal til samtale, optagelsesprøve eller noget helt andet.
Derfor er det en god ide at hjælpe dem i forhold til de elever, hvor I allerede nu ved, at de skal til optagelsesprøve – også her er fristen den 1. juni. Dette kan gøres ved en kontakt, der gør opmærksom på, hvilke elever, der skal til optagelsesprøve, og derfor ligeså godt kan indkaldes til prøven d. 14. juni. Jo flere der kommer til den første prøve, jo bedre er det for alle parter.

Særligt om fravær ved de obligatoriske skriftlige prøver
Skolen skal være opmærksom på, at elever, der ikke skal fortsætte i 10. klasse, og som på grund af sygdom eller andet fravær ikke får aflagt en eller flere af de obligatoriske skriftlige prøver i 9. klasse, skal indkaldes til en optagelsesprøve, hvis eleverne har søgt optagelse efter 9. klasse på en gymnasial ungdomsuddannelse.

Det vil være en fordel for disse elever at komme til den tidlige optagelsesprøve d. 14. juni i stedet for efter sommerferien, men dette forudsætter, at de søgte gymnasieskoler får besked på, at de skal indkalde disse elever til optagelsesprøve, hvis det skal ske 14. juni.
Vi vil derfor opfordre jer til at hjælpe disse elever og forældre ved at informere de relevante gymnasieskoler, når en elev er syg ved de skriftlige prøver.
Fra #FPnyt prøveekstra (april)

Hjælp HF-institutionerne, som får ansøgere fra jeres 10. prøvefri med at dokumentere, at eleverne har gået i en prøvefri 10. årgang. Disse elever skal nemlig til en standardiseret vurdering og ikke en optagelsesprøve og samtale.
Læs brevet fra UVM, som er sendt ud til alle efterskoler og HF-institutioner d.8. april.

Ønsker til optagelse.dk-processen 2020
Den 11. april var Efterskoleforeningen, repræsenteret ved Bjarne Frandsen og Lis Brok-Jørgensen, til et af de to årlige møder i UVM om optagelse.dk, sammen med repræsentanter fra UU og Ungdomsuddannelserne.
Vi ønskede til processen i skoleåret 19/20, at snittet fra de lovbundne prøver i 9. klasse kom på optagelse.dk for 10. klasse-elever, og at der blev byttet om på underskrifts- og bilagskolonnefanerne. Stil (Styrelse for IT- og læring) noterede ønskerne, men lovede ikke noget.
Det skal bemærkes, at proceduren omkring vedhæftning af afrapporteringsskemaet blev kritiseret fra alle sider, og at optagelse.dk vil (forsøge at) komme med en ny løsning næste år.