Der har været en del henvendelser på de justeringer, der kommer på adgangskravene til de gymnasiale uddannelser. Justeringerne får betydning for elever, der i dette skoleår går i 9. og 10. klasse.

Justeringerne er ikke endeligt vedtaget, men der er både begyndt at komme nyheder ud på UVM´s hjemmeside og på ug.dk. Da forligskredsen er enige om justeringerne, er det 99,9 procent sikkert, at det er dem, der gælder fra dette års optagelse til de gymnasiale uddannelser. Det vides endeligt 1. april.

Justeringerne betyder, at elever har retskrav på optagelse på de 3-årige uddannelser til teknisk (htx), merkantil (hhx) og almen (stx) studentereksamen i op til to år efter 9. og et år efter 10. klasse, hvis de opfylder adgangskravene.

Få overblik over de kommende forudsætninger for adgang til de gymnasiale uddannelser (HHX, HTX, STX, HF) her