Læs om: Breve til forældre, film og ofte stillede spørgsmål, studievalgsportfolio, gennemsnit, afgangseksamen og fritagelse fra Fransk/Tysk

Breve fra UVM til forældrenes eBoks
Grundet de nye adgangskrav og den nye optagelse.dk-proces udsender UVM informationsbreve til forældrene via eBoks.
I har spurgt om indholdet af brevene og udsendelsesplan:
November 2018: De vigtigste opgaver og tidsfrister for forældrene og deres børn.
Start januar 2019: Brev til alle forældre med elever i 9. og 10. klasse om den præcise proces på Optagelse.dk
I ugerne op til 1. marts: Rykker til forældre til børn der er vurderet uddannelsesparate, men som ikke har lavet en ansøgning, og rykker til forældre til børn, der er vurderet uddannelsesparate og som har en ansøgning, men som ikke er underskrevet af mindst én forælder.
Den 2. marts: Rykker af forældre til børn der er vurderet uddannelsesparate og som har en ansøgning, men som ikke var underskrevet den 1. marts af mindst én forældre.
Du kan læse de
allerede udsendte breve her

Denne side på UVM har her en meget informativ side, -kan anbefale oftest stillede spørgsmål.

Film om adgangskravene til hhv. 9. og 10. klasse:
Ug.dk har samlet video, grafik og kort beskrivelse af ansøgningsprocessen og de nye adgangskrav til de gymnasiale uddannelser.
Siderne henvender sig til forældre og elever.
Adgangskrav fra 9. klasse til gymnasial uddannelse
Adgangskrav fra 10. klasse til gymnasial uddannelse
Der er også videoer til adgangskravene tiil eud

Studievalgsportfolio
Alle elever der søger en erhvervsuddannelse og en gymnasial uddannelse, skal vedhæfte den såkaldte Studievalgsportfolio/afrapporteringsskema.
Link til redigerbar version

Snittet af lovbundne prøver
Denne formel kan bruges når gennemsnittet af de lovbundne prøver skal udregnes.
Formel

Hvad er folkeskolens afgangseksamen?
En bestået afgangseksamen er et adgangskrav til både gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser. Her er ny side om fag og prøver/eksamen i ug.dk, som har svarene på de mest stillede spørgsmål om folkeskolens afgangseksamen som: Hvilke prøver består folkeskolens afgangseksamen af? Hvornår har du bestået folkeskolens afgangseksamen? Hvad skal folkeskolens afgangseksamen bruges til? Hvis du ikke består folkeskolens afgangseksamen Hvad er 10.-klasseprøverne?

Fritagelse tysk/fransk
Skolens forstander kan efter samråd med forældre og elevens lærere fritage eleven fra tysk/fransk, hvis det er til elevens bedste.
Denne fritagelse har konsekvens i forhold til opfyldelse af optagelseskrav til de gymnasiale uddannelser (kravet om at have modtaget prøveforberedende undervisning i 2. fremmedsprog i 5.-9. klasse eller undervisning, der står mål hermed), men ikke i relation til Folkeskolens Afgangseksamen, idet et eventuelt udtræk af tysk/fransk som prøvefag for elevens klasse, skal for den pågældende elev erstattes af en anden prøve.