Når I siger farvel til en elev inden skoleårets afslutning, overtager elevens bopælskommune (KUI) ansvaret for at hjælpe eleven videre. KUI skal faktisk kontakte eleven inden for 5 dage efter de har fået besked om, at eleven er stoppet. Den besked kommer fra jeres registrering af elevens afbrud. Så jo før, I registrerer, at eleven er stoppet, jo før kan KUI kontakte eleven. Optimalt skal der kun gå i alt 10 arbejdsdage, inden KUI skal være i kontakt med eleven. Denne obligatoriske registrering foregår via efterskolens administrative system, der har et system integreret: Tilbagemelding.dk. Det er også velset at kontakte elevens KUI-vejleder via telefon eller mail for en direkte kontakt.

Hvis eleven er i risiko for at afbryde sit ophold på efterskolen, har I ret (og pligt) til at kontakte elevens hjemkommune med henblik på at hjælpe eleven videre. Det kan være et telefonopkald eller en mail til elevens KUI. Den kontakt kan give både eleven og KUI en fordel ved at sikre en så smidig overgang som muligt.

Læs mere her, se under KUI-samarbejdet.