Fra 1. august 2024 er uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) og studievalgsportfolioen fjernet fra vejlederens opgaveliste. Det betyder, at efterskolerne fremover selv skal være opmærksomme på at få skabt en struktur og systematik omkring vejledning, der giver eleverne en solid karrierelæring og ballast for det kommende uddannelsesvalg, nu hvor en instrumentel UPV ikke længere styrer processen.

Der skal fortsat ske en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats for de elever, der har behov, så de kan påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Skolen har ansvar for at identificere elever med et særligt vejledningsbehov uden at stigmatisere dem.

I det hele taget skal efterskolevejledningen fortsat stå mål med den vejledning, der foregår i kommunerne og på folkeskolerne, men uden UPV og studievalgsportfolioen er opgaven mere åben for fortolkning end tidligere. Det giver større frihed for efterskolerne, men også et større ansvar.