Formål
Formålet med basiskurset i vejledning er, at deltagerne:
kan give eleverne en fagligt velfunderet vejledning gennem øget viden om uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning og de lovmæssige rammer
kan analysere, organisere og udvikle deres vejledningspraksis i forhold til e-terskolens øvrige tilbud, værdigrundlag og traditioner
kan indgå i samarbejdsrelationer om vejledning internt på skolen, med forældrene samt eksternt med de kommunale ungeindsatser (KUI) og ungdomsuddannelserne
bliver motiverede og får lyst til yderligere efteruddannelse om vejledning på enten diplom- eller masterniveau.
Formålet med basiskurset i vejledning er, at deltagerne:
kan give eleverne en fagligt velfunderet vejledning gennem øget viden om uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning og de lovmæssige rammer
kan analysere, organisere og udvikle deres vejledningspraksis i forhold til e-terskolens øvrige tilbud, værdigrundlag og traditioner
kan indgå i samarbejdsrelationer om vejledning internt på skolen, med forældrene samt eksternt med de kommunale ungeindsatser (KUI) og ungdomsuddannelserne
bliver motiverede og får lyst til yderligere efteruddannelse om vejledning på enten diplom- eller masterniveau.
Indhold
Kurset giver en grundlæggende indføring i vejledningsopgaven på en efterskole og skaber refleksion om vejlederrollen. Kurset er tilrettelagt med en variation af undervisningsformer som oplæg, gruppearbejde, plenumdiskussioner, workshops suppleret med en selvstændigt formuleret praksisopgave. Kurset baserer sig på nyeste viden på vejledningsfeltet.
Kurset giver en grundlæggende indføring i vejledningsopgaven på en efterskole og skaber refleksion om vejlederrollen. Kurset er tilrettelagt med en variation af undervisningsformer som oplæg, gruppearbejde, plenumdiskussioner, workshops suppleret med en selvstændigt formuleret praksisopgave. Kurset baserer sig på nyeste viden på vejledningsfeltet.
Deltagerinvolvering
Kurset er kendetegnet ved en høj grad af deltagerinvolvering med løbende vejledningsfaglige diskussioner og øvelser. Som deltager forventes man at bidrage med egne erfaringer som både vejleder og vejledningssøgende.
Kurset er kendetegnet ved en høj grad af deltagerinvolvering med løbende vejledningsfaglige diskussioner og øvelser. Som deltager forventes man at bidrage med egne erfaringer som både vejleder og vejledningssøgende.
Målgruppe
Nye vejledere på efterskolen
Kurset består af 2 moduler og deltagelse gælder for begge moduler.
1. modul den 1. - 3. september 2025
2. modul den 23. - 24. okotber 2025
Nye vejledere på efterskolen
Kurset består af 2 moduler og deltagelse gælder for begge moduler.
1. modul den 1. - 3. september 2025
2. modul den 23. - 24. okotber 2025
Begge moduler afholdes som internat på Brogaarden.
Program, endelig pris og tilmelding forventes klar den 10. april 2025, men sæt allerede nu et kryds i kalenderen.