Ansøgning om Alm. Brand Foreningens Legat til skoleåret 2025/26
Der er nu åbent for ansøgning til Alm Brand Foreningens Legat til nedsættelse af egenbetalingen for et efterskoleophold i skoleåret 2025/26. Ansøgningsfristen udløber onsdag den 2. april 2025. Vi forventer at uddele 150 legater à 30.000 kr. i år.
Find det digitale ansøgningsskema her.
Hvem kan søge
For at komme i betragtning til Alm. Brand Foreningens Legat til skoleåret 2025/26 må husstandens samlede korrigerede indkomst i 2023 ikke overstige 275.000 kr.
Korrigeret betyder, at indkomsten beregnes efter fradrag af AM-bidrag, og at man kan fratrække 42.650 kr. for hvert barn under 18, som har folkeregisteradresse i husstanden – dette gælder både egne og samlevers børn.
Skal vedlægges ansøgningen
Til ansøgningen skal vedhæftes årsopgørelse fra 2023 for husstanden.
Der sendes svar til samtlige ansøgere hurtigst muligt efter ansøgningsfristens udløb, senest den 25. april.
Vi gør opmærksom på, at legatet er skattepligtigt for eleven. Efterskoleforeningen indberetter legatet som B-indkomst (ikke AM-bidragspligtigt) på elevens cpr-nummer.
Modtagere af Alm. Brand Foreningens Legat kan ikke samtidig modtage stipendie fra Egmont Fondens En Håndsrækning eller stipendieordningen for flygtninge, indvandrere og herboende grønlandske unge.
Hvad kan bevillingen bruges til
Legatet kan alene anvendes til at nedsætte egenbetalingen for efterskoleopholdet. Det kan ikke bruges til køb af udstyr, lommepenge eller lignende. Legatet udbetales til efterskolen.
Spørgsmål om legatet kan stilles til Efterskoleforeningen, info@efterskolerne.dk, tlf.: 3312 8680.
Læs mere om priser og særlige muligheder for økonomisk støtte her.