Af Torben Vind Rasmussen

Sikke et årsmøde! En kæmpestor tak til alle 1.467 deltagere for at sprede glæde, dele viden og være et stort fællesskab. I er så inspirerende!

Tillykke til de tre bestyrelsesmedlemmer, der blev valgt på generalforsamlingen. Se her, hvem de er, og hvad de brænder for. Tirsdag den 14. marts mødes den nye bestyrelse og konstituerer sig. Og så trækker vi i arbejdstøjet.

Jeg tog mere end nogensinde hjem fra Nyborg Strand med følelsen af, at vi er sammen om noget større. Og har fælles opgaver foran os. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) sagde ganske klart, at vi skal lave efterskole for flere unge - for de samme penge. Vi skal arbejde målrettet på at få flere unge fra familier med lav husstandsindkomst og flere med anden etnisk baggrund på efterskole. Vi skal sammen finde løsningerne. Og naturligvis værne om vores frihed her.

Vi kommer også til at arbejde i dybden med det forslag om mere bæredygtighed, som blev vedtaget på generalforsamlingen. Læs mere her.

Årsmødet er meget mere end generalforsamlingen. Bl.a. fredagens faglige og pædagogiske samtaler giver vigtige pejlemærker for vores videre arbejde.

Lad mig citere Trine Langer Carlsen og Mads Langers sang ’Det levende ord’, som vi sang sammen, og som meget fint indrammer essensen af et årsmøde:

En skattekiste fuld af historier, et sted
der giver os mod.
Mod og styrke til altid at følge hjertet.
En drøm får plads og bliver til handling.
Et venskab spirer og gror.
På livets eventyr under himlen, over skyer.