Af Karen Greve
På DR kalder de Anna Lin et lysende talent. I februar var hun vært på MGP sammen med Jacob Riising, og hun har både leveret nyheder i børnehøjde i Ultra Nyt og taget sig af de lidt ældre teenagere i programmerne Under Dynen med Anna Lin og Alle De Andre. I august debuterer hun som vært i et af de mest populære programmer på DR nogensinde, et program, der første gang løb over skærmen, inden Anna Lin blev født: I Kender du typen? har hun afløst Mads Steffensen og styrer slagets gang, mens livsstilseksperterne Anne Glad og Flemming Møldrup forsøger at gætte, hvem de er på besøg hos.
Opstod tanken om en karriere i medieverdenen for det unge stjernefrø så i løbet af et efterskoleår med fuld drøn på en medielinje? Svaret er både ja og nej. For Anna Lin fik faktisk en fornemmelse af, at hun gerne ville arbejde med medier på sit efterskoleophold i skoleåret 2011/12 men det var ikke, fordi hun gik på en medielinje. Tværtimod gik hun på Viby Efterskole, der har musical og teater i fokus.
Teatertypen?
“Jeg skrev mig op meget tidligt til Viby. Jeg havde et par papbrødre, som gik der, og jeg var på besøg og så deres musical, og derfor var et ophold der tidligt min plan. Måske allerede i femte klasse,” fortæller Anna Lin, der hele vejen gennem folkeskolen sørgede for at være med i alt, der handlede om teater. Men da hun senere som teenager tjekkede ind på Viby Efterskole i 9.klasse og som noget af det første skulle være en del af Shakespeares timelange stykke En Skærsommernatsdrøm, føltes det “faktisk røvsygt”, og stemningen omkring musicalen var ikke helt, som hun havde forestillet sig.
“På efterskolen var vi alle sammen elever, der havde haft den bedste ide om teater i vores hjemby. Jeg havde været vant til at få hovedroller i alt, og her var det selvfølgelig sådan, at mange gerne ville spille hovedrollen. Det havde været en leg for mig at spille teater, og nu blev det pludselig mere en konkurrence, hvor folk græd, hvis de ikke fik den rolle, de havde forestillet sig.” Anna Lin begyndte at tænke, at selv om hun gerne ville stå på en scene, så skulle det måske være lidt på en anden måde? Hun havde allerede sin egen blog, var optaget af at tage billeder og fortælle historier. Måske handlede det bare om at finde en anden kreativ måde at formidle på?
Anna Lin er ikke typen, der giver op, hun ville ikke luske tilbage til folkeskolen, selv om hun på efterskolen ret hurtigt blev klar over, at teater alligevel ikke lige var hende, og hun en overgang sendte lange blikke i retning af andre efterskoler med medielinjer. Det var for ydmygende at forlade Viby Efterskole på den måde. I stedet bed hun tænderne sammen, fast besluttet på at få noget andet ud af sit skoleår. Den beslutning er hun meget tilfreds med i dag. “Det var ikke det bedste år i mit liv, men det er det mest lærerige, og jeg er virkelig glad for, at jeg gjorde det,” slår hun fast.
Hvad var det første du lærte om dig selv?
“Det var vildt at lave noget i så stort et fællesskab. Selv om musicalen ikke lige var mig, så var det vildt at skulle tappe ud af at være en navlepillende teenager og være en del af en kæmpe organisme. Det er noget af det, jeg har taget med mig,” siger hun i dag. “Jeg fandt ud af, at jeg ikke behøvede at stå forrest hele tiden for at være en lige så stor del af noget,” smiler Anna Lin og ser ud som om, at den opdagelse har været virkelig fin.
Venner og spøgelser
Anna Lin har stadig mange bekendte fra efterskoletiden og tre virkelig tætte venner. Slet ikke nogen dårlig statistik, mener hun selv. “Det var en sindssyg ramme at være sammen med 100 andre unge mennesker, der alle sammen vil hinanden det bedste. Jeg sætter pris på hver og en, jeg mødte det år.”
I begyndelsen af året kæmpede hun dog lidt for at finde sig til rette. Og den historie vil hun gerne dele, fordi mange fortællinger om at være på efterskole retrospektivt kommer til at handle om alle succeshistorierne. Og at vokse, få venner for livet, blive voksen, kreativ og super socialt kompetent. Anna Lin savnede især i starten sine gamle venner fra Odense og sin familie. For eksempel når der skete noget hjemme, hun ikke helt kunne følge med i, og når hun fornemmede problemer på lang afstand, kunne det føles meningsløst at være væk, når hun nu ikke engang var vild med teaterlinjen.
I et forsøg på at få det bedre flyttede hun værelse og kom ind til tre piger. De to svingede hun straks med, men den tredje kunne hun ikke rigtig blive klog på.
“Jamen, jeg kunne mærke, at en af dem ikke kunne lide mig, og når jeg forsøgte at tale med hende om det, afviste hun mig og sagde, at der ikke var noget i vejen. Det var svært, synes jeg. Jeg var ked af det og havde svært ved at placere det og ved at finde rundt i mine egne følelser.”
Da pigegruppen til gengæld mødtes til reunion et år efter deres efterskoleophold, tog Anna Lins roomie fat i hende og sagde: “Hey, jeg vil bare sige, at jeg havde det svært, og jeg kunne ikke overskue dig. Vi klikkede bare ikke og i stedet for at arbejde på det, lod jeg som ingenting.”
“Det var virkelig rart at vide, at jeg ikke havde set spøgelser, og at jeg ikke havde gjort noget forkert. En del af det, som havde gjort mit efterskoleår hårdt, det forsvandt der,” siger Anna Lin.
På DR kalder de Anna Lin et lysende talent. I februar var hun vært på MGP sammen med Jacob Riising, og hun har både leveret nyheder i børnehøjde i Ultra Nyt og taget sig af de lidt ældre teenagere i programmerne Under Dynen med Anna Lin og Alle De Andre. I august debuterer hun som vært i et af de mest populære programmer på DR nogensinde, et program, der første gang løb over skærmen, inden Anna Lin blev født: I Kender du typen? har hun afløst Mads Steffensen og styrer slagets gang, mens livsstilseksperterne Anne Glad og Flemming Møldrup forsøger at gætte, hvem de er på besøg hos.
Opstod tanken om en karriere i medieverdenen for det unge stjernefrø så i løbet af et efterskoleår med fuld drøn på en medielinje? Svaret er både ja og nej. For Anna Lin fik faktisk en fornemmelse af, at hun gerne ville arbejde med medier på sit efterskoleophold i skoleåret 2011/12 men det var ikke, fordi hun gik på en medielinje. Tværtimod gik hun på Viby Efterskole, der har musical og teater i fokus.
Teatertypen?
“Jeg skrev mig op meget tidligt til Viby. Jeg havde et par papbrødre, som gik der, og jeg var på besøg og så deres musical, og derfor var et ophold der tidligt min plan. Måske allerede i femte klasse,” fortæller Anna Lin, der hele vejen gennem folkeskolen sørgede for at være med i alt, der handlede om teater. Men da hun senere som teenager tjekkede ind på Viby Efterskole i 9.klasse og som noget af det første skulle være en del af Shakespeares timelange stykke En Skærsommernatsdrøm, føltes det “faktisk røvsygt”, og stemningen omkring musicalen var ikke helt, som hun havde forestillet sig.
“På efterskolen var vi alle sammen elever, der havde haft den bedste ide om teater i vores hjemby. Jeg havde været vant til at få hovedroller i alt, og her var det selvfølgelig sådan, at mange gerne ville spille hovedrollen. Det havde været en leg for mig at spille teater, og nu blev det pludselig mere en konkurrence, hvor folk græd, hvis de ikke fik den rolle, de havde forestillet sig.” Anna Lin begyndte at tænke, at selv om hun gerne ville stå på en scene, så skulle det måske være lidt på en anden måde? Hun havde allerede sin egen blog, var optaget af at tage billeder og fortælle historier. Måske handlede det bare om at finde en anden kreativ måde at formidle på?
Anna Lin er ikke typen, der giver op, hun ville ikke luske tilbage til folkeskolen, selv om hun på efterskolen ret hurtigt blev klar over, at teater alligevel ikke lige var hende, og hun en overgang sendte lange blikke i retning af andre efterskoler med medielinjer. Det var for ydmygende at forlade Viby Efterskole på den måde. I stedet bed hun tænderne sammen, fast besluttet på at få noget andet ud af sit skoleår. Den beslutning er hun meget tilfreds med i dag. “Det var ikke det bedste år i mit liv, men det er det mest lærerige, og jeg er virkelig glad for, at jeg gjorde det,” slår hun fast.
Hvad var det første du lærte om dig selv?
“Det var vildt at lave noget i så stort et fællesskab. Selv om musicalen ikke lige var mig, så var det vildt at skulle tappe ud af at være en navlepillende teenager og være en del af en kæmpe organisme. Det er noget af det, jeg har taget med mig,” siger hun i dag. “Jeg fandt ud af, at jeg ikke behøvede at stå forrest hele tiden for at være en lige så stor del af noget,” smiler Anna Lin og ser ud som om, at den opdagelse har været virkelig fin.
Venner og spøgelser
Anna Lin har stadig mange bekendte fra efterskoletiden og tre virkelig tætte venner. Slet ikke nogen dårlig statistik, mener hun selv. “Det var en sindssyg ramme at være sammen med 100 andre unge mennesker, der alle sammen vil hinanden det bedste. Jeg sætter pris på hver og en, jeg mødte det år.”
I begyndelsen af året kæmpede hun dog lidt for at finde sig til rette. Og den historie vil hun gerne dele, fordi mange fortællinger om at være på efterskole retrospektivt kommer til at handle om alle succeshistorierne. Og at vokse, få venner for livet, blive voksen, kreativ og super socialt kompetent. Anna Lin savnede især i starten sine gamle venner fra Odense og sin familie. For eksempel når der skete noget hjemme, hun ikke helt kunne følge med i, og når hun fornemmede problemer på lang afstand, kunne det føles meningsløst at være væk, når hun nu ikke engang var vild med teaterlinjen.
I et forsøg på at få det bedre flyttede hun værelse og kom ind til tre piger. De to svingede hun straks med, men den tredje kunne hun ikke rigtig blive klog på.
“Jamen, jeg kunne mærke, at en af dem ikke kunne lide mig, og når jeg forsøgte at tale med hende om det, afviste hun mig og sagde, at der ikke var noget i vejen. Det var svært, synes jeg. Jeg var ked af det og havde svært ved at placere det og ved at finde rundt i mine egne følelser.”
Da pigegruppen til gengæld mødtes til reunion et år efter deres efterskoleophold, tog Anna Lins roomie fat i hende og sagde: “Hey, jeg vil bare sige, at jeg havde det svært, og jeg kunne ikke overskue dig. Vi klikkede bare ikke og i stedet for at arbejde på det, lod jeg som ingenting.”
“Det var virkelig rart at vide, at jeg ikke havde set spøgelser, og at jeg ikke havde gjort noget forkert. En del af det, som havde gjort mit efterskoleår hårdt, det forsvandt der,” siger Anna Lin.
“Det var ikke det bedste år i mit liv, men det er det mest lærerige, og jeg er virkelig glad for, at jeg gjorde det”
- Anna Lin, tv-vært og tidligere elev på Viby Efterskole
Det har jeg lært
Når Anna Lin i dag skal fremhæve, hvad hun sætter størst pris på at have fået med fra sin efterskoletid, peger hun på en personlig udvikling, der har gjort det nemt for hende at indgå i alle mulige kreative fællesskaber og lært hende, at det godt kan betale sig at holde ud, selv om alt ikke er rosenrødt og det-her-er-det-bedste-år-i-mit-liv lige fra begyndelsen.
“Jeg fik det jo til at fungere. Jeg fik det bedste ud af det. Ting løser sig, selv om du på nogle dage tænker: Hvordan skal det her gå? Det kan være lidt farligt på forhånd at bygge op til at efterskoleåret skal være det bedste år i dit liv. Intet kan leve op til dine dagdrømme om en kæreste og fem nye bedste venner. Men det kan stadig blive rigtig fint, og jeg er glad for, at jeg gjorde det.”
Hvilke erfaringer bruger du stadig i dag?
“Jeg lærte på efterskolen, at andre ikke tænker ligesom dig – for selv om at hey, jeg ved da godt, hvordan vi binder denne knude op på den bedste måde, så har de andre ti også hver deres bud på en løsning. Jeg lærte ikke være så navlepillende, men i stedet lytte til, hvad de andre har at sige, for der er mange store personligheder på en efterskole.”
Hun smiler. Der har muligvis også været flere store personligheder på det talenthold på DR, hun blev optaget på i 2017 efter nogle års nørden kaffe som barista på en cafe i København. “Efterskolen har givet mig noget i forhold til gruppearbejde. Du bliver bare sat sammen med nogen, og så skal I få det til at fungere og skabe noget sammen, og det er den største gave. Det er det, som efterskoler giver en,” siger Anna Lin.
Når Anna Lin i dag skal fremhæve, hvad hun sætter størst pris på at have fået med fra sin efterskoletid, peger hun på en personlig udvikling, der har gjort det nemt for hende at indgå i alle mulige kreative fællesskaber og lært hende, at det godt kan betale sig at holde ud, selv om alt ikke er rosenrødt og det-her-er-det-bedste-år-i-mit-liv lige fra begyndelsen.
“Jeg fik det jo til at fungere. Jeg fik det bedste ud af det. Ting løser sig, selv om du på nogle dage tænker: Hvordan skal det her gå? Det kan være lidt farligt på forhånd at bygge op til at efterskoleåret skal være det bedste år i dit liv. Intet kan leve op til dine dagdrømme om en kæreste og fem nye bedste venner. Men det kan stadig blive rigtig fint, og jeg er glad for, at jeg gjorde det.”
Hvilke erfaringer bruger du stadig i dag?
“Jeg lærte på efterskolen, at andre ikke tænker ligesom dig – for selv om at hey, jeg ved da godt, hvordan vi binder denne knude op på den bedste måde, så har de andre ti også hver deres bud på en løsning. Jeg lærte ikke være så navlepillende, men i stedet lytte til, hvad de andre har at sige, for der er mange store personligheder på en efterskole.”
Hun smiler. Der har muligvis også været flere store personligheder på det talenthold på DR, hun blev optaget på i 2017 efter nogle års nørden kaffe som barista på en cafe i København. “Efterskolen har givet mig noget i forhold til gruppearbejde. Du bliver bare sat sammen med nogen, og så skal I få det til at fungere og skabe noget sammen, og det er den største gave. Det er det, som efterskoler giver en,” siger Anna Lin.
Hvis Anna Lin skulle give ét råd videre…
“Gør en dyd ud af at lære alle at kende. Måske finder du sammen med nogen i starten, fordi I har de samme sko eller samme musiksmag, men det er ikke sikkert, at de bedste venner gemmer sig der. Så vær åben og god til at lære alle at kende!”
Blå bog
- Anna Lin Lundsgaard er født d. 1. juli 1996 i Odense
- Gik på Viby Efterskole på Fyn i skoleåret 2011/12
- Er student fra Odense Katedralskole og desuden uddannet barista
- Startede sin tv-karriere i 2017 på DR’s talenthold, der tidligere har udklækket blandt andre Mikael Bertelsen, Simon Jul, Iben Marie Zeuthen og Frederik Cilius
- Er fra august 2021 vært på DR-programmet Kender du typen? Desuden kendt som vært på Ultra Nyt og for programmet Under Dynen med Anna Lin
- Bor i nordvestkvarteret i København