Af Claus Georg Kjær, redaktion@efterskolerne.dk
1. Lad jer inspirere af andre skoler og netværk
Hvordan kommer man bedst i gang med at arbejde med bæredygtighed på sin skole? Er det i køkkenet, i klasselokalet eller ved at gennemgå skolens energiforbrug? Det er der heldigvis både andre skoler og netværk, der har taget stilling til før jer. Så ræk ud og lad jer inspirere af andre. De efterskoler, der er i gang, vil meget gerne dele ud af deres erfaringer, og derudover så gør brug af eksisterende netværk til at generere idéer og skabe samarbejder. Det kan f.eks. være UNESCO verdensmålsskoler, som er et verdensomspændende skolenetværk med fokus på undervisning, der sætter globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling på skemaet. I kan også tage fat på Chora 2030, der udvikler projekter sammen med institutioner og organisationer med det mål at skabe bæredygtig forandring lokalt.
Læs mere: unesco.dk og chora2030.dk
2. Lad eleverne lave bæredygtige løsninger
Det er nok en for stor mundfuld at sætte jeres elever til at løse store globale udfordringer som det første. Begynd i det små og lad dem selv skabe bæredygtige løsninger. I kunne f.eks. lade eleverne lave skolens bæredygtige rengøringsmidler til f.eks. toiletter. Opskrift: 1 halv liter klar eddike, 1 kvart liter vand, 2 pressede citroner, 1 spiseskefuld klar neutral sæbe, 15 dråber teaktræolie. Fyldes på sprayfalske. Egnet til almindelig rengøring på skolen – også til at fjerne skimmel.
3. Arbejd med biodiverse udearealer
Lad eleverne være med til at gøre udearealerne omkring skolen grønnere, mere mangfoldige og rarere at opholde sig på. Bed f.eks. jeres elever medbringe en pose frø hver og skab en fest for insekterne og for øjet. I kan også etablere grønne haver og skabe en grøntsagsproduktion til skolens køkken i større eller mindre skala. Det giver eleverne en forståelse for bl.a. plantevækst, havebrug og den snørklede sti fra jord til bord. I kan f.eks. lade jer inspirere af projektet ’Jordbrugets dannelsespotentiale’, der er et samarbejde mellem højskoler og efterskoler. Er I interesserede i at høre mere om projektet, så skriv til viceforstander på Krogerup Højskole, Sarah Hellebek, sarah@krogerup.dk
4. Skab større bevidsthed om affald
Sorter affald, hvor I kan: på elevgangene, i køkkenet og andre steder på skolen. Opret en gruppe af affaldsagenter blandt eleverne, der beskriver affaldets vej fra skole via skraldebil til sorteringscentral og videreformidler det til resten af skolens elever. Lav en månedlig afrapportering fra sorteringscentralen for at understrege, hvilke konsekvenser det har, hvis alt skrald kommer i den samme pose.
5. Skab bedre balance mellem kød og grøntsager
Fortæl i styrketræningsrummet, at kød ikke er den eneste vej til at få nok proteiner og bygge muskler. Proteiner findes også i bl.a. bønner, kikærter, skyr, fisk og nødder. Lad eleverne undersøge, hvordan proteinet fra kød kan erstattes med grøntsager eller fisk i en konkret ugemenu. Undersøg, om I kan finde lokale producenter af f.eks. kød, og styrk dannelsespotentialet i køkkenet ved at lade eleverne være med i hele processen og følge f.eks. grisen og gulerødderne fra mark til bord.
Læs mere: foedevarestyrelsen.dk
6. Gør skolerejserne grønnere
Gør skolerejser til grønnere rejser ved at kompensere for CO2-udledningen på andre områder. Lad eleverne være en del af arbejdet med at beregne CO2 og finde gode formål at støtte ved kompensationen. Brug f.eks. myclimate.org til at beregne CO2-udledning. Bliv udfordret og inspireret til at rejse på nye måder ved f.eks. at læse om klimavenlige studieture på blaffernationen.dk. Vær med til at sprede de gode historier om resultaterne af skolens bæredygtige indsats for at rejse grønnere. Fortæl om det til efterskoleelevernes forældre og til medierne – I kan f.eks. lade eleverne skrive debatindlæg om det i dansk og sende dem afsted til lokale eller landsdækkende medier.
7. Samarbejd med lokalsamfundet
Indbyd lokalsamfundet, kommunen og virksomheder til et samarbejde om bæredygtige projekter, der kan løses lokalt og i fællesskab. Det giver eleverne oplevelsen af, at deres indsats gør en konkret forskel for resten af samfundet. Lad jer f.eks. inspirere til konkrete tiltag ved at læse FN’s Verdensmål 11, som handler om ’bæredygtige byer og lokalsamfund’.
Læs mere: verdensmaalene.dk
8. Integrér bæredygtighed i undervisningen
Overvej, hvordan bæredygtighed kan indlejres i nogle af efterskolens fag, så det bæredygtige dannelsesprojekt ikke blot udfoldes i en emneuge i ny og næ. Brug bl.a. Nadia Raphael Rathjes casestudie om, hvordan helskoletilgangen kan omstrukturere skole og udvikling ved at fokusere på bæredygtighed, og hvordan pædagogik og didaktik kan bidrage til grøn omstilling. Nadia Raphael Rathje er ph.d.-studerende på Københavns Professionshøjskole og er i gang med et projekt om uddannelse for bæredygtig udvikling i skolens praksis.
Læs mere: forskningsportal.kp.dk
9. Afdæk potentialet for at arbejde med bæredygtighed
Brug værktøjet ESG (Environment, Social og Governance) til at afdække skolens potentiale for at arbejde bæredygtigt med miljø, klima, sociale forhold og skolens ledelse. ESG kan hjælpe med at dokumentere, synliggøre og skabe overblik over skolens arbejde med bæredygtighed. Bliv klogere på, hvordan jeres skole kommer i gang med at arbejde med ESG på virksomhedsguiden.dk
Læs mere: virksomhedsguiden.dk
10. Bak op om elevernes egne initiativer
Det er vigtigt, at eleverne føler sig hørt og set. Inddrag derfor de unge i arbejdet og husk endelig også at bakke op om deres egne initiativer. Sammen med eleverne kan I skabe små og store bæredygtige projekter, der er fulde af håb, så det understøtter handlekompetencerne og optimismen hos de unge.
Læs hele temaet om bæredygtighed i nr. 29 af Magasinet Efterskolerne, s. 46-57
1. Lad jer inspirere af andre skoler og netværk
Hvordan kommer man bedst i gang med at arbejde med bæredygtighed på sin skole? Er det i køkkenet, i klasselokalet eller ved at gennemgå skolens energiforbrug? Det er der heldigvis både andre skoler og netværk, der har taget stilling til før jer. Så ræk ud og lad jer inspirere af andre. De efterskoler, der er i gang, vil meget gerne dele ud af deres erfaringer, og derudover så gør brug af eksisterende netværk til at generere idéer og skabe samarbejder. Det kan f.eks. være UNESCO verdensmålsskoler, som er et verdensomspændende skolenetværk med fokus på undervisning, der sætter globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling på skemaet. I kan også tage fat på Chora 2030, der udvikler projekter sammen med institutioner og organisationer med det mål at skabe bæredygtig forandring lokalt.
Læs mere: unesco.dk og chora2030.dk
2. Lad eleverne lave bæredygtige løsninger
Det er nok en for stor mundfuld at sætte jeres elever til at løse store globale udfordringer som det første. Begynd i det små og lad dem selv skabe bæredygtige løsninger. I kunne f.eks. lade eleverne lave skolens bæredygtige rengøringsmidler til f.eks. toiletter. Opskrift: 1 halv liter klar eddike, 1 kvart liter vand, 2 pressede citroner, 1 spiseskefuld klar neutral sæbe, 15 dråber teaktræolie. Fyldes på sprayfalske. Egnet til almindelig rengøring på skolen – også til at fjerne skimmel.
3. Arbejd med biodiverse udearealer
Lad eleverne være med til at gøre udearealerne omkring skolen grønnere, mere mangfoldige og rarere at opholde sig på. Bed f.eks. jeres elever medbringe en pose frø hver og skab en fest for insekterne og for øjet. I kan også etablere grønne haver og skabe en grøntsagsproduktion til skolens køkken i større eller mindre skala. Det giver eleverne en forståelse for bl.a. plantevækst, havebrug og den snørklede sti fra jord til bord. I kan f.eks. lade jer inspirere af projektet ’Jordbrugets dannelsespotentiale’, der er et samarbejde mellem højskoler og efterskoler. Er I interesserede i at høre mere om projektet, så skriv til viceforstander på Krogerup Højskole, Sarah Hellebek, sarah@krogerup.dk
4. Skab større bevidsthed om affald
Sorter affald, hvor I kan: på elevgangene, i køkkenet og andre steder på skolen. Opret en gruppe af affaldsagenter blandt eleverne, der beskriver affaldets vej fra skole via skraldebil til sorteringscentral og videreformidler det til resten af skolens elever. Lav en månedlig afrapportering fra sorteringscentralen for at understrege, hvilke konsekvenser det har, hvis alt skrald kommer i den samme pose.
5. Skab bedre balance mellem kød og grøntsager
Fortæl i styrketræningsrummet, at kød ikke er den eneste vej til at få nok proteiner og bygge muskler. Proteiner findes også i bl.a. bønner, kikærter, skyr, fisk og nødder. Lad eleverne undersøge, hvordan proteinet fra kød kan erstattes med grøntsager eller fisk i en konkret ugemenu. Undersøg, om I kan finde lokale producenter af f.eks. kød, og styrk dannelsespotentialet i køkkenet ved at lade eleverne være med i hele processen og følge f.eks. grisen og gulerødderne fra mark til bord.
Læs mere: foedevarestyrelsen.dk
6. Gør skolerejserne grønnere
Gør skolerejser til grønnere rejser ved at kompensere for CO2-udledningen på andre områder. Lad eleverne være en del af arbejdet med at beregne CO2 og finde gode formål at støtte ved kompensationen. Brug f.eks. myclimate.org til at beregne CO2-udledning. Bliv udfordret og inspireret til at rejse på nye måder ved f.eks. at læse om klimavenlige studieture på blaffernationen.dk. Vær med til at sprede de gode historier om resultaterne af skolens bæredygtige indsats for at rejse grønnere. Fortæl om det til efterskoleelevernes forældre og til medierne – I kan f.eks. lade eleverne skrive debatindlæg om det i dansk og sende dem afsted til lokale eller landsdækkende medier.
7. Samarbejd med lokalsamfundet
Indbyd lokalsamfundet, kommunen og virksomheder til et samarbejde om bæredygtige projekter, der kan løses lokalt og i fællesskab. Det giver eleverne oplevelsen af, at deres indsats gør en konkret forskel for resten af samfundet. Lad jer f.eks. inspirere til konkrete tiltag ved at læse FN’s Verdensmål 11, som handler om ’bæredygtige byer og lokalsamfund’.
Læs mere: verdensmaalene.dk
8. Integrér bæredygtighed i undervisningen
Overvej, hvordan bæredygtighed kan indlejres i nogle af efterskolens fag, så det bæredygtige dannelsesprojekt ikke blot udfoldes i en emneuge i ny og næ. Brug bl.a. Nadia Raphael Rathjes casestudie om, hvordan helskoletilgangen kan omstrukturere skole og udvikling ved at fokusere på bæredygtighed, og hvordan pædagogik og didaktik kan bidrage til grøn omstilling. Nadia Raphael Rathje er ph.d.-studerende på Københavns Professionshøjskole og er i gang med et projekt om uddannelse for bæredygtig udvikling i skolens praksis.
Læs mere: forskningsportal.kp.dk
9. Afdæk potentialet for at arbejde med bæredygtighed
Brug værktøjet ESG (Environment, Social og Governance) til at afdække skolens potentiale for at arbejde bæredygtigt med miljø, klima, sociale forhold og skolens ledelse. ESG kan hjælpe med at dokumentere, synliggøre og skabe overblik over skolens arbejde med bæredygtighed. Bliv klogere på, hvordan jeres skole kommer i gang med at arbejde med ESG på virksomhedsguiden.dk
Læs mere: virksomhedsguiden.dk
10. Bak op om elevernes egne initiativer
Det er vigtigt, at eleverne føler sig hørt og set. Inddrag derfor de unge i arbejdet og husk endelig også at bakke op om deres egne initiativer. Sammen med eleverne kan I skabe små og store bæredygtige projekter, der er fulde af håb, så det understøtter handlekompetencerne og optimismen hos de unge.
Læs hele temaet om bæredygtighed i nr. 29 af Magasinet Efterskolerne, s. 46-57
Læs mere
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Her kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev(e). Når du trykker tilmeld, giver du automatisk dit samtykke til brugen af dine data i forhold til vores privatlivspolitik.