Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

15. december 2021

Glædelig jul og tak for indsatsen i 2021

I årets sidste formandsbrev kommer Torben Vind Rasmussen bl.a. ind på, at unge har taget ansvar for at begrænse coronasmitte, og at det har haft omkostninger.

Serien-efterskolen

15. december 2021

Efterskoleserier har hittet i år: Derfor er det godt TV

Siden serien Efterskolen fik premiere i juni 2021, er tre andre efterskoleserier kommet til. Ifølge TV-anmelder Johannes Fogtmann er Efterskolen en af årets bedste serier, fordi den fokuserer på følelser frem for konflikt.

Syng spis og snak på efterskoler

10. december 2021

’Syng, spis og snak’ vokser med 14 nye værtsskoler

Fire nye efterskoler skal fra 2022 være værter for ’Syng, spis og snak’, som nu i alt tæller 63 værtsskoler. Det gør fællessangprojektet større end nogensinde.

Året der fik i efterskoleverdenen

09. december 2021

Året, der gik i efterskoleverdenen: De 10 mest læste historier

2021 har været præget af hjemsendelse, savn, gensynsglæde og et nyt skoleår med rekordmange efterskoleelever. Her er de ti historier, der fyldte mest i efterskoleverdenen i året, der er gået.

Symposium for efterskoleansatte

07. december 2021

Efterskolerne har brug for din stemme i samfundsdebatten

Alle efterskoleansatte og bestyrelsesmedlemmer på efterskoler inviteres til to dages symposium, hvor du bliver klædt på til at deltage aktivt i den offentlige debat om efterskoler.

Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

01. december 2021

Gode takter i forslag til ny læreruddannelse

Der lægges op til mere mødepligt, et opgør med modulopbygning og en styrket sammenhæng igennem hele uddannelsen. Der lægges desuden op til friere rammer for lokalt engagement og forskellighed i profil. Det er godt – også for efterskolerne, skriver Torben Vind Rasmussen i sit formandsbrev.

Bruxelles-kursus-efterskoler

01. december 2021

Deltag i gratis kurser i Europa

Alle efterskoleansatte har mulighed for at deltage i gratis kurser i Europa fra næste skoleår. Du kan enten deltage i kurser afholdt af Efterskolerne eller finde dit eget kursus. Ansøg senest 14. januar.

efterskole elever Trine Bukh

01. december 2021

Vejledere: Flere elever er vurderet ikke-uddannelsesparate end normalt

På nogle efterskoler er op til dobbelt så mange elever vurderet ikke-uddannelsesparate som normalt. Vi ser bl.a. konsekvenserne af corona og fjernundervisning nu, mener efterskolevejledere og professor.