10. klasse bliver mere og mere populær. 25.040 unge er i august 2024 startet i 10. klasse på én af landets efterskoler. Det er 291 flere end sidste år ifølge årets elevtal.

"Det høje tal viser med al tydelighed, at vores unge har behov for 10. klasse. Det er et vigtigt år, hvor mange unge modnes, fordyber sig i særlige fag og bliver klar til at tage en ungdomsuddannelse," siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne, og understreger:

"Den store søgning til 10. klasse er samtidig et vigtigt signal til regeringen om behovet for 10. klasse. Regeringen har planer om en ny og mere praktisk ungdomsuddannelse, og i den forbindelse er der blevet skabt usikkerhed om 10. klasses fremtid i grundskolen. Jeg håber, at regeringen lytter til de unges behov."

Samlet set er i alt 32.176 unge startet på efterskole dette skoleår mod 32.368 sidste skoleår. Det samlede tal indeholder elever i både 8., 9. og 10. klasse.

"Jeg vil gerne sige velkommen til alle 32.176 elever. Landets efterskoler arbejder målrettet for, at hver enkelt elev får et godt skoleår med personlig, faglig og social udvikling," siger Torben Vind Rasmussen.

Regionale forskelle
Regionalt er der sket en positiv udvikling i elevtallet på efterskolerne på Fyn, Sjælland og i trekantsområdet.

Frafald stabiliseret
Andelen af efterskoleelever, der afbryder efterskoleopholdet, er uændret, nemlig 13 procent. Det viser tallene for de elever, der forlod efterskolen i skoleåret 2023/24.

"Det glæder mig, at frafaldet er bremset op, efter at det steg i forbindelse med coronapandemien. Efterskolerne arbejder løbende på at mindske frafaldet, bl.a. ved at styrke trivslen blandt vores unge, og det arbejde fortsætter," siger Torben Vind Rasmussen.

Der er i alt 243 efterskoler i Danmark.

Find flere tal her.

Se også her for flere tal og info om efterskoler.

Yderligere oplysninger kan fås hos:
Kommunikationschef Søs Lykke Sloth, tlf.: 2266 9872
Formand Torben Vind Rasmussen, tlf.: 2028 1006