Af Louise Wethke Buch

1. Teambuilding med online Escape Room

Eleverne på Samsø Efterskole blev rystet sammen, da de i grupper samarbejdede i et online Escape Room. Foto: Privat

På Samsø Efterskole var alle elever med til at løse gåderne i et online Escape Room, hvor de kæmpede for at finde nogle bagmænd, som havde stjålet en sending Covid-19-vacciner. Spillet er udviklet af Activator Group, som er med som gamemastere. Eleverne startede fælles på Zoom og blev derefter delt op og spillede i grupper på tre til fem elever. Til sidst mødtes de igen til en samlet snak om elevernes forskellige roller i grupperne.

”Eleverne syntes, det var mega godt, og det var en fed måde at være sammen på. Vi satte teambuilding på skemaet en hel eftermiddag, og det passede rigtig godt ind i efterskoleverdenen at se på, hvordan vi hver især er som mennesker, og hvordan vi påvirker andre,” siger forstander Rune Riis.

2. Skolens bedste portrætmaler

De tre vindere af ’TØFE’s bedste portrætmaler’ får lov til at hænge på skolens kontor til evigt minde. Foto: Privat

På Tømmerup Efterskole har de afholdt ’TØFE’s bedste portrætmaler’, hvor eleverne skulle portrættere skolens viceforstander, Jonas Gindesgaard, som sad model på Zoom. Imens eleverne malede, tegnede eller lavede grafiske portrætter i et computerprogram, svarede viceforstanderen på spørgsmål fra eleverne, så de kunne lære ham bedre at kende og få inspiration til deres portrætter. En lærer var ’vært’ og stillede viceforstanderen de spørgsmål, som eleverne havde forberedt inden konkurrencen. Der var tre vindere af konkurrencen, som får deres portrætter i ramme på skolens kontor.

”Eleverne syntes, det var skide sjovt, og deres portrætter var forbløffende gode. Jeg var meget imponeret over det engagement, de lagde i det. Det var rart at være ’sammen’, og det er super vigtigt at holde gang i efterskolelivet, så vi ikke starter forfra, når vi forhåbentlig snart får lov til at komme tilbage på skolen igen,” siger viceforstander Jonas Gindesgaard.

3. ’Midtjysk og Monopolet’


Der var både lette og svære dilemmaer fra elever og forældre, da Midtjysk Efterskole sendte ’Midtjysk og monopolet’ live i en Facebookgruppe.

Hvad skal man gøre, når man er på efterskole og ikke har lige så mange penge som sine venner? Er det okay at tage i sommerhus med sine efterskolevenner under corona? Midtjysk Efterskole har lavet deres egen version af det populære radioprogram ’Mads og Monopolet’. En lærer var vært, mens to elever og to lærere var monopolet, da de gennemgik dilemmaerne, som både elever og forældre havde sendt ind på forhånd. Imens stod en lærer og filmede, så eleverne og deres forældre kunne se med live i en lukket Facebookgruppe, hvor de også kunne kommentere og komme med deres bud på løsninger. Nogle spørgsmål var anonyme, men der var også nogle elever, der ringede med deres spørgsmål live til efterskole-monopolet. Konceptet blev en succes, og viceforstander Helle Nørregaard mener også, det vil kunne fungere, når eleverne kommer tilbage på skolen, så eleverne kan sidde med som livepublikum.

”Eleverne syntes, det var et fedt koncept, og vi fik nogle ting frem i lyset, som vi alle sidder med lige nu. Det at turde række ud og åbne op for det, der er svært, er helt essentielt i et fællesskab, så eleverne kan få lov til at hjælpe hinanden,” siger hun.

4. En virtuel rejse gennem Europa

Elever og lærere på Efterskolen Lindenborg har tilsammen gået, løbet og cyklet 5.400 kilometer på syv dage på en virtuel rejse sydpå. Foto: Efterskolen Lindenborg

Hvor langt kan én efterskole nå på en syv dages virtuel rejse gennem Europa? Efterskolen Lindenborg har udviklet og afholdt løbet ’Race across Europe’, hvor både elever og personale i en uge hver især har gået, løbet eller cyklet og talt deres kilometer sammen i appen ’MapMyRun’. Den virtuelle rejse startede på Efterskolen Lindenborg, som ligger tæt på Roskilde, og hver dag nåede de ved fælles indsats til en ny by eller et land. Skolen nåede at stoppe i Leipzig, Paris, Rabat, Algeriet og endte til sidst i Tunesien. Til morgensamlingerne blev det hver morgen afsløret, hvilken destination de var nået til, mens eleverne fik en præsentation af byen. Eleverne dystede undervejs i daglige konkurrencer, men den helt store præmie bliver en temafest for hele skolen med temaet 1001 nats eventyr, som de kan se frem til, når de kommer tilbage på efterskolen.

”Det har været en kæmpe succes. Vi havde aldrig drømt om, at vi ville nå så langt, og eleverne har virkelig givet den gas. Man har kunnet mærke fællesskabet på hele skolen, mens vi sammen har drømt os afsted på vores virtuelle rejse,” siger sekretær på Efterskolen Lindenborg Mie Lunau Christensen.

5. Et onlinerum, hvor eleverne kan hænge ud

På Mellerup Efterskole plejer eleverne at mødes i skolens fællesrum ’Dokken’, hvor de altid kan hænge ud om aftenen og hygge sig sammen. Under hjemsendelsen af eleverne har skolen i stedet oprettet et rum på Google Meet, som altid er åbent, som de også har navngivet ’Dokken’. Her kan eleverne på alle tider af døgnet logge ind og mødes med hinanden eller spontant gå ind og se, hvem der ’sidder’ derinde. Ud over det fælles mødested har skolen oprettet værelsesrum for eleverne, så de elever, der har lyst, kan få besøg af et par lærere om aftenen, som siger godnat til eleverne på deres onlineværelse og spørger ind til deres dag. For lærer på Mellerup Efterskole Kim Koch Rasmussen er ’Dokken’ og de andre rum med til at skabe sammenhold på skolen.

”Eleverne kan ’gå ind i et rum’ og hænge ud, ligesom de normalt ville kunne på efterskolen. Vi laver jo efterskole for eleverne, og en af de vigtigste ting ved efterskolen er, at de kan mødes efter skole og snakke sammen,” siger han.

6. Blind dating på Zoom

Det var en aften i kærlighedens tegn, da eleverne fra Himmelbjergegnens Natur- og Idrætsefterskole mødtes til blind dating på Zoom. Eleverne havde fået besked på at sætte håret og tænde et stearinlys foran computeren, inden de mødtes på Zoom. Efterfølgende blev eleverne sendt ud i Zoom-rum to og to, hvor de skulle stille hinanden spørgsmål, som viceforstander Anna-Mette Damgaard Fischer havde skrevet til dem i chatten. Efter første date samledes de alle sammen igen og blev derefter sat sammen med en ny date. Mange af eleverne endte med at sidde tilbage og hyggesnakke sammen på Zoom efter deres blind dates.

”Det står hen i det uvisse, om der kom kærestepar ud af det, men det vigtigste var, at de fik øje for, at der er andre på skolen, de kan snakke med end dem, de plejer at være sammen med,” siger hun.

7. Guidet fællesbagning

På Store Andst Efterskole har eleverne flere gange haft fællesbagning på Zoom. I stedet for at give eleverne en opskrift har lærer Anja Gertz Rosendahl guidet eleverne undervejs, så de kunne følges ad. Imens kagerne har været i ovnen, har eleverne sammen med deres forældre dystet i en fælles Kahoot-quiz, sunget fællessange eller bare hyggesnakket på Zoom.

”På efterskolen er vi vant til at være sammen på alle tider af døgnet, og fællesbagning er en måde at være sammen på, så vi også kan spise kage sammen og få en uformel snak,” siger Anja Gertz Rosendahl.


Få støtte til fællesskabede og faglige aktiviteter på efterskolerne
’Race Across Europe’ og ’Midtjysk og Monopolet’ er blevet til ved hjælp af penge til lærertimer fra Børne- og Undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingspulje. Jeres skole kan stadig nå at søge penge til at udvikle aktiviteter for eleverne. Læs mere, og ansøg her.