”Lærerne skal gøre alt, hvad de kan for at holde gejsten oppe lige nu”
Gabriel Broberg-Jepsen
Gabriel Broberg-Jepsen
- 16 år
- Går i 10. klasse på Kongeådalens Efterskole
”Det bedste ved hjemmeskolen er lærernes entusiasme. De er supergode til at skabe sammenhold og gør virkelig en indsats for, at vi får noget socialt ud af det, selvom vi er herhjemme. Hver onsdag har vi fællesaften, hvor vi for eksempel spiller Bingo eller kan være med i en musikklub eller strikkeklub. Vi er taget på efterskole for at få kammeratskaber og opleve det sociale sammenhold, og sådan nogle ting er med til at støtte op om det. Når vi ikke kan se hinanden, som vi plejer, er det vigtigt at lave noget sammen ud over undervisningen, så vi også ses i et forum, hvor det ikke kun handler om at præstere og få 12. Ellers kunne vi lige så godt gå i gymnasiet. I undervisningen har det fedeste været at blive sendt ud på et fotoløb, hvor vi skulle tage billeder udenfor, og når vi har afsluttet timen med en quiz. Vi har morgensang hver morgen, og det er dejligt, at vores forstander siger godmorgen til os, og at vi er sammen om noget andet end undervisning. Forstanderen tæller hver dag ned til 1. marts, hvor han håber, vi kan komme tilbage på skolen. Det gør, at vi kan se lys for enden af tunnelen. Morgensang og fredagssamling er der, jeg kan mærke fællesskabet mest, fordi hele skolen er samlet, og vi alle kan se hinanden på kameraerne. Det værste ved hjemmeskolen er helt klart, at jeg ikke kan se mine kammerater og vågne op til smil og et ’godmorgen’ hver morgen. Dagene herhjemme kan godt flyde lidt sammen, og jeg kunne godt tænke mig at komme mere udenfor eller have mere interaktiv undervisning. Jeg er stor tilhænger af at lære gennem bevægelse, så man også får ilt til hjernen, kommer op af stolen og ud i snevejret og får røde kinder. Ellers kan det godt blive nogle lange timer hver dag.”
Mit bedste råd til lærerne
”Lærerne skal gøre alt, hvad de kan for at holde gejsten oppe lige nu. Det kunne være fedt at møde op til onlineundervisning uden at vide, hvad der skal ske. Hvis vi ved, vi skal bøje engelske verber på Zoom hver dag i tre uger mere, kan man godt føle sig lidt fortabt. Ellers skal de blive ved med at være superseje og fortsætte alle de aktiviteter, de laver for os lige nu, så vi også kan glemme skolen lidt og lytte til musik sammen eller bare være sammen med fede mennesker uden at præstere hele tiden.”
Mit bedste råd til lærerne
”Lærerne skal gøre alt, hvad de kan for at holde gejsten oppe lige nu. Det kunne være fedt at møde op til onlineundervisning uden at vide, hvad der skal ske. Hvis vi ved, vi skal bøje engelske verber på Zoom hver dag i tre uger mere, kan man godt føle sig lidt fortabt. Ellers skal de blive ved med at være superseje og fortsætte alle de aktiviteter, de laver for os lige nu, så vi også kan glemme skolen lidt og lytte til musik sammen eller bare være sammen med fede mennesker uden at præstere hele tiden.”
”Det betyder meget, at lærerne ringer og spørger, hvordan vi har det”
Natasha Fristrøm Fest
Natasha Fristrøm Fest
- 16 år
- Går i 10. klasse på Idrætsefterskolen Grønsund
”Lærerne er utrolig gode til at skabe aktiviteter, og vi synger stadig fællessang, dyrker morgenyoga sammen og har fællestræning. Det betyder meget, at vi har noget at stå op til og glæde os til, og at der sker noget nyt hver dag, som vi kan være fælles om. Vi holder også stadig fast i vores fredagsfilmaftener, som vi havde på skolen. Vi stemmer om, hvilken film vi skal se og mødes på Zoom eller Teams om aftenen og ser film og skriver sammen imens. Det giver noget tryghed, at vi holder fast i det normale og at føle, at vi stadig er på efterskole. Lærerne er også gode til at holde hyggeaftener, så vi mødes og spiser pandekager sammen i grupper. De går meget op i, at vi har det godt, og det betyder meget, at lærerne ringer og spørger, hvordan vi har det. De tager også hjem og besøger de elever, der har det svært. De første to uger med hjemmeskole var fine nok, fordi man hele tiden havde håbet om at komme tilbage og se sine venner igen. Nu er det rigtig nederen, at jeg ikke kan se mine venner og ikke får dyrket så meget motion, som jeg plejer. Nogle af mine lærere er rigtig gode til at sørge for, at vi dokumenterer, når vi for eksempel har været ude at løbe en tur. Det er virkelig rart, for så får man det gjort. Jeg kunne godt savne, at lærerne underviste mere på skærmen og forklarede opgaverne mundtligt, ligesom de normalt ville gøre i klassen ved tavlen. Det kan godt være lidt tungt bare at få opgaver, som vi selv skal læse og løse bagefter. Der er mere nærvær over at få det forklaret samlet, hvor vi alle kan se hinanden på Zoom. Jeg kan også rigtig godt lide gruppearbejde i hjemmeskolen, fordi man er afhængig af hinanden og er fælles om at få lavet opgaven færdig.”
Mit bedste råd til lærerne
”Hvis I har en fornemmelse af, at nogle elever ikke har det godt, skal I gå med jeres mavefornemmelse og skrive eller ringe til dem og høre, hvordan de har det. Ofte kan lærere godt være strenge, men her under corona viser de en helt anden side af sig selv. De ved, at vi har det svært – og de er jo lige så meget fanget af det her selv.”
Mit bedste råd til lærerne
”Hvis I har en fornemmelse af, at nogle elever ikke har det godt, skal I gå med jeres mavefornemmelse og skrive eller ringe til dem og høre, hvordan de har det. Ofte kan lærere godt være strenge, men her under corona viser de en helt anden side af sig selv. De ved, at vi har det svært – og de er jo lige så meget fanget af det her selv.”
”Jeg kunne godt tænke mig en time, som kun var klassehygge”
Celine Nielsen
Celine Nielsen
- 16 år
- Går i 10. klasse på Staby Efterskole
”Når vi har fortælletimer og aftensamlinger, hvor lærerne sender live fra skolen og viser vores værelser frem på Zoom, er det næsten ligesom at være der selv. Det er med til at holde vores fællesskab ved lige at mødes til samlinger, eller når der er aktiviteter om aftenen, hvor vi er sammen virtuelt og holder quizaften. Det er vigtigt at føle, at vi stadig går på efterskole, for vi har kun ti måneder sammen. Vi holder også hyggeaftener med dem, vi bor sammen med, men i klassen går det meget op i hjemmeundervisning lige nu. Jeg kunne godt tænke mig, at vi en gang imellem havde en time, som kun var klassehygge, så man også kan blive tættere med dem fra klassen. På skolen havde man lige fem minutter i timen til at snakke sammen, og det kan man ikke på samme måde, når vi har virtuel undervisning. Vi mangler det der face-to-face-møde, hvor vi kan mærke, hvordan vi hver især har det. Det kunne være en halv time, hvor vi snakkede om, hvordan det går, eller hvad vi glæder os til ved at komme tilbage på skolen. Jeg savner også at have fokusfag, og det er lidt ærgerligt, at vi ikke har dem online. Jeg har valgt madlavning og PR og sociale medier, og det kunne man sagtens lave virtuelt. Det ville også styrke fællesskabet ikke kun at have timer med sin klasse. Man kan godt køre død i hjemmeskolen, når man bare sidder herhjemme, så det er vigtigt, at man ikke hele tiden bare får en opgave, man skal læse og svare på spørgsmål til. Når vi afslutter timen med en fælles Kahoot-quiz eller får lov til at se en film, føler man sig ikke lige så meget alene.”
Mit bedste råd til lærerne
”Tænk over at planlægge timerne, så det bliver lidt nemmere og sjovere at være herhjemme. Det kunne være at løse nogle opgaver udenfor, så man får aktivitet og frisk luft ind i undervisningen og kommer op af sengen eller stolen på værelset.”
Mit bedste råd til lærerne
”Tænk over at planlægge timerne, så det bliver lidt nemmere og sjovere at være herhjemme. Det kunne være at løse nogle opgaver udenfor, så man får aktivitet og frisk luft ind i undervisningen og kommer op af sengen eller stolen på værelset.”