Af Claus Georg Kjær

Forstander på Hellebjerg Idrætsefterskole, Anders Buhl, har en baggrund som gymnast, og har selv deltaget i Landsstævnet både som udøvende og som en del af det organisatoriske hold. Derfor ved han også, hvad hans elever kan forvente, når de skal være med til Landsstævne 2025.

”Landsstævnet er et kongeeksempel på synergi, hvor en begivenhed kan så meget mere i kraft af, at mange går i samme retning i forhold til, hvad de kunne have præsteret hver for sig. Jeg håber, at eleverne kommer til at stå tilbage med følelsen af, hvad et stort unikt fællesskab kan,” siger Anders Buhl.

Det er første gang, at Hellebjerg Idrætsefterskole er med til Landsstævnet, men idræt, frivillighed og foreningsliv er ifølge forstander Anders Buhl en tydelig markør og en stor del af selvforståelsen på skolen, der ligger i Juelsminde tæt på Vejle. Ikke mindst fordi skolen opstod ud af KFUM’s idrætsforbund allerede i 1958, og dermed blev Danmarks første idrætsefterskole.

”Vi vil gerne inspirere vores elever til livslang idrætsdeltagelse. Ikke blot som udøvere, men også som deltagere i foreningslivet og som frivillige. Landsstævnet er en af de begivenheder, der mest tydeligt viser de unge, at der er en plads til dem, og at idrætten er for alle,” fortæller Anders Buhl.

Gymnastik kan noget særligt
Gymnastik findes ikke som et linjefag på Hellebjerg Idrætsefterskole, men det er alligevel en central del af et efterskoleophold der. Anders Buhl forklarer, at alle elever har obligatorisk fællesgymnastik.

”Gymnastikken kan noget særligt i forhold til den store mangfoldige flok, som vi er på skolen. De fleste kommer for at dyrke håndbold eller fodbold, og mange har ikke erfaring med gymnastik. Men i gymnastikken kan vi lade elever få kropslige erfaringer i et roligt tempo. Det tillader, at alle kan mødes på lige vilkår og skabe noget særligt sammen. Det er et helt afgørende fundament for den måde, vi opbygger et fællesskab,” fortæller Anders Buhl.

På den måde understøtter det ifølge Anders Buhl skolens ønske om at se eleverne som hele mennesker, der skal præsenteres for alternativer til den konkurrenceidræt, der dominerer i medierne.

”Vi betragter det lidt som en kirke, hvor kirketårnet er dygtiggørelsen til at nå toppen og vinde guld, mens kirkeskibet repræsenterer idræt som livslæring og for nydelsens skyld. Konkurrence kan være godt, men det er ikke hele billedet,” siger Anders Buhl.

Et autentisk læringsaspekt
Hellebjerg Idrætsefterskole har i et par år været opsøgende i forhold til at deltage i Landsstævnet, men for Anders Buhl var det vigtigt at være helt klar over, hvordan de som en skole, hvor gymnastik ikke er i centrum, kunne deltage. Derfor har skolen organiseret det på den måde, at Landsstævne 2025 bliver et valgfag i det kommende år, så det bliver et autentisk projekt, der også bliver en del af skolens hverdag.

”Vores skole ligger kun 30 kilometer fra Landsstævne 2025 i Vejle, så det var selvfølgelig oplagt at dette år skulle være startskuddet for vores deltagelse. Vi vil gerne have, at begivenheden skal have et reelt læringsaspekt, der kan bruges i undervisningen i løbet af skoleåret op til,” siger Anders Buhl.

Han har allerede fået mange positive tilkendegivelser fra næste års elever i forhold til Landsstævne 2025, og han regner med, at mange vil tage imod tilbuddet.

Der er generelt stor interesse for at deltage på Efterskoleholdet til Landsstævne 2025. 63 efterskoler har forhåndstilmeldt sig og forventer at deltage med elever. Det er det største antal efterskoler i Efterskoleholdets historie, som startede i 1985 med deltagelse af 17 efterskoler. Det er stadig muligt at tilmelde sig Landsstævnet 2025. Skriv til Lene Bruun på leb@efterskolerne.dk for mere information.